'Sociale bewegingen' doen Juppé huiveren

De omroeper in de Parijse metro brengt zijn slechte nieuws met enig ontzag in zijn stem: 'In verband met de sociale bewegingen ontbreekt de aansluiting bij het Gare du Nord.'..

MARTIN SOMMER

Van onze correspondent

Martin Sommer

PARIJS

In verband met de sociale bewegingen zijn de Franse kranten goed gevuld met sociaal-economisch nieuws. Oogst van een week: de buschauffeurs in de zuidelijke stad Toulouse staken nog steeds. Ze willen 35 uur werken per week en op hun 55ste met pensioen, net als de vrachtwagenchauffeurs dat eind vorig jaar voor elkaar kregen.

De werknemers van de CFF, een vrijwel failliete Parijse kredietbank, houden hun kantoor al bijna twee weken bezet, nadat ze de eerste paar dagen ook nog hun directeur hadden gegijzeld. Ze willen niet ontslagen worden.

Het treinpersoneel had het werk neergelegd uit protest tegen een op stapel staande reorganisatie, die een begin moet maken met het saneren van de onafzienbare schuld van de Franse spoorwegen, SNCF: 134 miljard franc. Volgende week woensdag houdt de machtige arm van de treinbonden het personeel weer in de remise.

Zo op het oog valt de arbeidsonrust nogal mee, maar achter elk bericht schuilt de angst voor werkloosheid. Gisteren werd bekend dat die voor het eerst sinds tijden een paar tienden van een procent is gedaald, maar het cijfer is nog steeds dichter bij de 13 dan 12 procent.

Deze week kwamen de eisen van een groot aantal georganiseerde werknemers aan de orde in het parlement. De regering-Juppé was al doodsbenauwd dat de ene bedrijfstak na de andere een pensioenregeling met 55 jaar gaat vragen zoals de routiers. En te betalen door de staat. Nu dreigt er weer een nieuwe, prijzige regeling om banen te scheppen ter discussie te worden gesteld, waarvoor onder anderen de buschauffeurs uit Toulouse opteren.

De regeling heet naar de indiener wet-Robien, en bestaat in een notendop uit arbeidstijdverkorting voor bedrijven in nood, die daarvoor in ruil een forse belastingvermindering krijgen. Die kunnen ze naar believen gebruiken om extra mensen aan te nemen, of om financieel uit te zieken. De wet is een groot succes, zo groot dat de krant Libération al gewag maakte van een 'epidemie van Robien-akkoorden'.

Honderd bedrijven hebben al een Robien-akkoord, waaronder de fabriek van Moulinex. Maar ook de verzekeringsgigant Axa zegt banen te creëren dank zij de wet-Robien. Het bedrag van 800 miljoen franc dat de regering voor het lopende jaar heeft uitgetrokken, zal zeker worden overschreden.

De wet bestaat een half jaar, maar dreigt nu reeds aan zijn succes te bezwijken. Want ook werknemers van staatsbedrijven beginnen de regeling te ontdekken.

Dat begon twee weken geleden met een korte staking van het regionale openbaar vervoer en loopt tot vandaag in Toulouse door. Uitgesloten, liet minister van Arbeid, Barrot, in de Assemblée weten. Noch de post, noch de SNCF, noch de verpleging of welk semi-overheidsbedrijf dan ook, kan voor 'Robien' in aanmerking komen.

Frankrijk heeft een uitgebreide overheidssector, waaronder nogal wat verlieslijders vallen als Air France, SNCF, Crédit Lyonnais en Aérospatiale.

De staat snijdt zich met een Robienregeling voor overheidsbedrijven op twee manieren in de vingers. Een belastingkorting betekent om te beginnen dat er minder geld binnenkomt, en daarbij komt dat alle extra uitgaven voor nieuwe banen ook door de staat betaald worden, omdat het nu eenmaal om overheidsbedrijven gaat.

Geen wonder dat minister Barrot vierkant weigerde over de mogelijkheid te spreken. Frankrijk wil over twee jaar meedoen met de Economische en Monetaire Unie, en kan zich geen uitspattingen veroorloven. Het overheidstekort moet nog 1,5 procent omlaag. Daarvoor is nu al 'creatief boekhouden' noodzakelijk, zoals The Economist malicieus schreef.

Zal de wet-Robien wegens groot succes binnen een paar maanden sneven, ongeveer zoals de mooie spaarregeling van staatssecretaris Vermeend? De indiener sprak woensdag met premier Juppé, en verzekerde daarna dat zijn geesteskind na een jaar geëvalueerd wordt. Niet later, maar ook niet eerder.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden