Sobere films over ezels en een kameel

Een vogeltjesvanger legt zijn netten, nomadenvrouwen weven een kleed, een spoorwegmedewerker controleert zorgvuldig de rails. In de korte Iraanse films die de Balie in Amsterdam en Plaza Futura in Eindhoven tot en met 5 maart vertonen zijn alledaagse werkzaamheden belangrijk, en de bezigheden worden zonder uitzondering zwijgend uitgevoerd....

Het zijn films die werden geproduceerd door de Iranian Young Cinema Society, een opleidingsinstituut met liefst negenenvijftig vestigingen. De eerste les die aankomende filmmakers er krijgen is vermoedelijk dat tekst overbodig is, en de tweede dat het camerawerk de kwaliteit van een film bepaalt.

De Iraanse gewoonte documentaire beelden als startpunt voor een verhaal te nemen is te zien in The Island van Hafora Ahmadi. Op een van de eilandjes in het zuidelijke deel van de Perzische golf bereiden vrouwen van wie de gezichten verborgen gaan achter kleurrijke maskers een jaarlijks ritueel voor. Een besnijdenis, die eerst vanuit een neutraal standpunt wordt getoond. Maar geleidelijk verschuift het perspectief naar een van de wachtende jongetjes, die door een kier ziet wat hem te wachten staat, en op de vlucht slaat in een mooie serie beelden, waarin hij rent langs de kust, steeds synchroon met voorbijvliegende vogels.

Wie in Iran speelfilms wil regisseren moet zich eerst bewijzen als maker van korte films. Filmmakers als Jafar Panahi en Bahman Ghobadi, die zich de laatste jaren opwierpen als een nieuwe generatie in de Iraanse cinema, begonnen met het korte werk.

De opleiding van Ali Mohammad Ghasemi, de best vertegenwoordigde regisseur met vijf van de zestien titels in het programma, lijkt voltooid. So Far Distance en Island of Peace zijn sobere documentaires over een kameel en ezels, met Stranger and Native en Red Wind introduceert hij, verrassend, horrorelementen. De korte film Stairs, tenslotte, is het bewijs dat Ghasemi ook zijn klassiekers kent: een nieuwe hommage aan de veelgeciteerde trappenscène uit Eisensteins Potemkin. \\

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden