Snorfietsen mogen van fietspad worden verbannen

Als het aan minister Schultz van Infrastructuur en Milieu ligt, hoeven fietsers zich binnenkort niet meer te ergeren aan de vele snorscooters die de fietspaden als racebaan gebruiken.

SnorfietsenBeeld anp

Schultz gaat het gemeenten mogelijk maken om snorscooters te weren van de fietspaden. Zij moeten zich dan begeven op de rijweg, zo blijkt uit een dinsdag verschenen brief aan de Tweede Kamer. Voor snorfietsers die op de rijweg gaan rijden, geldt dan wel de helmplicht.

Amsterdam zal de eerste stad zijn waar de maatregel wordt ingevoerd. Al jaren probeert die gemeente het mogelijk te maken de snorfietsers van de fietspaden te bannen. Het aantal snorscooters is daar sinds 2007 met 275 procent gestegen. Volgens de woordvoerder van verkeerswethouder Pieter Litjens is de situatie in Amsterdam 'het meest pregnant'.

Verheugd

Ook de Fietsersbond is verheugd. De bond benadrukt dat de situatie in Amsterdam nijpend is. 'Fietsers klagen dat ze door de snorfietsers bijna letterlijk van het fietspad worden gedrukt. Ze rijden gevaarlijk en vaak veel te hard. Zeker in Amsterdam zijn de fietspaden smal en dus niet berekend op het gedrag van de snorfietsers', aldus een woordvoerder.

In de brief van Schultz staat dat in Amsterdam ongeveer 80 procent van de snorfietsers te hard rijdt. In 2011 concludeerde de Fietsersbond op basis van een onderzoek in de hoofdstad dat zelfs 94 procent toen harder reed dan de toegestane snelheid van 25 kilometer per uur.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt het geen goed plan als de ene gemeente wel en de andere geen snorfietsers meer toelaat. 'Wij zijn voor eenduidigheid van regels in alle steden', zegt een woordvoerster. Bovendien ziet VVN het als een verplaatsing van het probleem. 'Als snorfietsers zich aan de maximum snelheid houden en rekening houden met andere aanwezigen op het fietspad, hoeft er geen probleem te zijn.'

Extra handhaving

Om dat voor elkaar te krijgen, is extra handhaving vereist. Volgens Van Es is dat in Amsterdam in elk geval geen optie. 'De politie en gemeente geven aan dat er niet voldoende capaciteit is om die enorme hoeveelheid aan scooters extra op snelheid te controleren.'

In gemeenten waar de maatregel in gebruik zal worden genomen, moeten snorfietsers - met helm op - op de rijweg gaan rijden waar een maximum snelheid van 50 kilometer per uur geldt. Volgens een rapport van Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid scheelt de maatregel naar schatting voor 261 slachtoffers per jaar in de hoofdstad. Dat zou een daling van 38 procent zijn ten opzichte van de situatie in 2012, waarbij 689 snorfietsongevallen plaatsvonden.

Een woordvoerster van Schultz weet niet precies wanneer de eerste steden de maatregel kunnen invoeren. 'Het ligt eraan hoe snel het door de Raad van State heen komt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden