Snobs tussen prachtig verval

De nieuwe buitenbeentjes van Jim Jarmusch blijven van begin tot eind prettig gezelschap.

FLOORTJE SMIT

drama

Regie: Jim Jarmusch.

Met Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska

In 20 zalen

Even vergeet Adam het. Terwijl hij een gitaar streelt, mijmert hij over een concert van de in 1960 overleden zanger Eddie Cochran. 'Wacht even', zegt dan de jongen die hem een serie klassieke gitaren probeert te verkopen, 'heb je hem echt zien spelen?' Adam herstelt zich snel. 'Ja, op Youtube.'

Dan weet de goede verstaander natuurlijk genoeg; de afgelopen jaren zijn we doodgegooid met vampiers in televisieseries en films. Maar 'cooler' dan Adam en Eve bij Jim Jarmusch waren ze niet. Het zijn ondoden als rocksterren - met grote zonnebrillen en een schijnbaar oneindig huishoudbudget. Bloed is hun via illegale kanalen verkregen drug, ze leven 's nachts en ze hebben een ons-kent-onsrelatie met mensen waarover normale stervelingen alleen maar kunnen dromen.

Stapels boeken, muziekinstrumenten: natuurlijk, zo moet het zijn als je bent gedoemd tot een stiekem eeuwig leven. Liefde, kunst, literatuur en muziek resteren dan als belangrijkste drijfveren. Wereldfaam, daar gaat het niet om. Het zou alleen maar lastig zijn.

Het maakt Only Lovers Left Alive een lofzang op schoonheid en cultuurkritiek in een ode aan ouderwetse types die niet hapsnap leven, dromen van kortstondige beroemdheid en in deze tijd van nieuwe media altijd benaderbaar willen zijn. Adam ziet een maatschappij in verval - hij belt zijn geliefde aan de andere kant van de wereld, de opgewektere witte Eve, om hem uit depressie en verveling halen. Ze omhelzen elkaar alsof ze zich vastklampen aan een laatste reddingsboei.

Het zijn wel behoorlijke snobs, deze twee nieuwe buitenbeentjes uit de koker van Jarmusch, met hun praatjes over Tesla en Shakespeare. Toch is dat minder afstotelijk dan het klinkt. Jarmusch maakt van hun voortdurende namedropping vaak een grap (de romantische dichter Byron was volgens Eve 'pompeus en saai', Adam schreef een adagio voor Schubert), net als van hun eeuwigdurende leven, al is hij met zijn vondsten soms wel zo in zijn nopjes dat hij ze te lang herhaalt.

Het is al met al iets te kabbelend, maar acteurs Tom Hiddleston en Tilda Swinton vormen een stelletje dat een eeuwigheid op elkaar lijkt ingespeeld; Mia Wasikowska komt halverwege de film als een orkaan hun leven binnen en laat slechts chaos achter - het is een welkome opschudding.

Desondanks blijven Adam en Eve van begin tot eind prettig gezelschap. Het is fijn met ze rond te hangen, met ze door Detroit in schitterend verval te rijden of door Tanger te wandelen, vol kruip-door-sluip-doorsteegjes. En dat alles wonderschoon vormgegeven en op een prachtige soundtrack.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden