Snelweg A 2 komt bij Den Bosch tussen twee dijken te liggen

Wegen over dijken kent Nederland genoeg. Den Bosch krijgt een van de weinige wegen tussen twee dijken. De weg ligt er overigens al: de A 2....

Van onze verslaggever

DEN BOSCH

Langs de A 2 tussen de aansluiting 's-Hertogenbosch-zuid en knooppunt Vught moeten twee 1,8 kilometer lange aarden wallen van drie meter hoogte zijn opgeworpen. Die moeten verhinderen dat hetzelfde gebeurt als begin dit jaar. De A 2, een van de belangrijkste noord-zuid verbindingen van het land, was toen twee weken niet te gebruiken. Als gevolg van een overstroming van de Dommel stond de weg onder water.

Het door Rijkswaterstaat gepresenteerde plan valt onder de Deltawet Grote Rivieren, die door de Kamer is aangenomen om noodzakelijke dijkverbeteringen versneld te kunnen uitvoeren. De inspraakmogelijkheden voor deze plannen zijn tot een minimum beperkt. Een van de instanties die er toch gebruik van maakt, is de Brabantse Milieufederatie (BMF). Zij vindt dat in het plan te weinig verloren gegane natuur gecompenseerd wordt.

Het plan van Rijkswaterstaat (kosten vijf miljoen gulden) behelst simpel gezegd het leggen van twee dijken langs de A 2. Ze worden drie meter hoog, zodat de kruinhoogte op zes meter boven NAP uitkomt. De dijken worden zodanig aangelegd dat de A 2 op termijn nog met twee rijstroken kan worden verbreed. Onder de dijken en het wegdek door komen twee dassentunnels, die bij hoog water kunnen worden afgesloten.

Rijkwaterstaat stelt dat de dijken langs de A 2 goed kunnen worden ingepast in het landschap. De plannenmakers zeggen zelfs dat met de aanleg 'een vergroting van de aanwezige natuurwaarden' wordt gerealiseerd, onder meer door de aanleg van de dassentunnels. De natuur zou ook veel baat hebben bij de geluidwerende kwaliteiten van de dijken.

De Brabantse Milieufederatie vindt dat Rijkswaterstaat met deze constateringen 'een beetje te ver gaat', stelt BMF-medewerker R. van de Sande. 'Die dijken vormen inderdaad enorme geluidswallen. Dat is mooi meegenomen. Maar Rijkswaterstaat moet niet doen alsof de dijken een zegening zijn.' Volgens de BMF vormen de dijken een aantasting van het landschappelijk karakter van het gebied. Van de Sande: 'De A 2 is op maaiveldhoogte aangelegd om de openheid van het gebied te behouden. Die gaat nu natuurlijk verloren.'

De BMF zou liever zien dat het hoogwaterprobleem werd opgelost door maatregelen in de (grote) rivieren zelf, maar legt zich neer bij de aanleg van de dijken. Maar dan wil ze wel dat elke meter natuur die verloren gaat, wordt gecompenseerd. Door de aanleg van de dijken moet vijftienhonderd vierkante meter natuur wijken .

Rijkswaterstaat zegt dat die nu niet allemaal gecompenseerd kunnen worden, maar mogelijk wel bij latere werkzaamheden aan de A 2. De BMF vindt dat uitstel onacceptabel. Gedeputeerde staten van Noord-Brabant moeten binnen vier weken beslissen of zij het daarmee eens zijn.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden