Snelle hap supermarkt kost horeca klandizie

Snackbars en restaurants hebben in toenemende mate last van de kant- en -klaarmaaltijden die supermarkten aanbieden. De laatste drie jaar is de verkoop van deze maaltijden sneller gegroeid dan van de maaltijden in de horeca....

ANP

Behalve de kant- en -klaarmenu's is er ook concurrentie van de 'tussendoortjes' in de pompshops. Nederlanders blijken steeds vaker op willekeurige momenten te eten. De traditionele tijdstippen (ontbijt, lunch, avondmaal) vervagen, bericht het Bedrijfschap Horeca en Catering.

'Vooralsnog profiteren met name pompshops van het toegenomen aantal consumptiemomenten. Deze nieuwe momenten doen zich namelijk meestal voor als consumenten onderweg zijn', aldus het bedrijfschap.

De tussendoortjes beperken zich vooral tot overdag. De horeca merkt dat de 24-uurseconomie op dit vlak nog niet is doorgebroken. Ook het verwachte 'driedaags weekend' (omdat veel mensen op vrijdag vrij zouden zijn) wordt niet door feiten gestaafd.

De horeca ziet wel dat klanten steeds meer willen 'beleven': ze zijn bereid geld te besteden aan een unieke ervaring. Tegelijk is de consument trendgevoelig en snel uitgekeken op concepten.

Ook achter de schermen verandert er veel aan de horeca, merkt het bedrijfschap op. Bedrijven gaan steeds meer samen en internationaliseren. Het schap vindt meer samenwerking gewenst is, om meer voordelen te behalen.

Door de neergang van de economie merken veel horecazaken dat hun bank strenger is geworden. 'Door de toenemende eisen van banken kunnen veel ondernemers niet aan de vereiste zekerheden voldoen', aldus het bedrijfschap. De riskante plannen zullen steeds meer worden gefinancieerd door anderen, zoals leveranciers en producenten. Die nemen dikwijls met minder zekerheden genoegen. Wel krijgen horeca-ondernemers dan vaak te maken met afnameverplichtingen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden