Snelheid op randweg verlaagd

De maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden op de randweg van Eindhoven wordt verlaagd van 90 naar 70 kilometer per uur. Met die maatregel hoopt Rijkswaterstaat een einde te maken aan een reeks ernstige ongelukken op de weg, waarlangs op dit moment spitsstroken worden aangelegd....

'We proberen het verkeer rustiger en gelijkmatiger over de weg te laten rijden', aldus Catelijne Thomassen van Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant. De snelheidsmaatregel wordt beschouwd als laatste redmiddel. Rijkswaterstaat zegt geen andere veiligheidsmaatregelen te kunnen nemen. Alleen 's nachts werken wordt niet als optie gezien, omdat de werkzaamheden daardoor nog langer duren en onbetaalbaar worden.

Toch is volgens het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) geen enkel verband aangetoond tussen de wegwerkzaamheden en de ongevallen. Na de ongelukken van begin deze maand heeft een KLPD-surveillance het traject nog eens goed bekeken. 'We hebben geen gekke dingen gezien. Alle bordjes, lijnen en barrières staan er. We hebben niks verkeerds of onduidelijks kunnen ontdekken', zegt KLPD-woordvoerder Ed Kraszewski.

Hij wijst erop dat Rijkswaterstaat bij Eindhoven precies dezelfde maatregelen heeft genomen als bij andere wegwerkzaamheden in het land.

Tijdens de aanleg van de spitsstroken zijn de wegstroken versmald tot drie meter. Daardoor hebben automobilisten minder ruimte en moeten ze alerter rijden. Volgens Rijkswaterstaat zijn de afscheidingen noodzakelijk voor de veiligheid van zowel de wegwerker als de weggebruiker.

De ANWB hield twee jaar geleden een enquête onder ruim zeshonderd automobilisten naar hun beleving tijdens wegwerkzaamheden. Daaruit bleek dat sommige signalen niet goed overkwamen en dat veel mensen zich onzeker voelen bij werk aan de weg. 'Er bestaat vooral verwarring over de gele en witte lijnen op het wegdek, die vaak door elkaar lopen. Niet iedereen begrijpt dat de gele lijnen dominant zijn', aldus ANWB-woordvoerder Markus van Tol.

De ANWB lichtte Rijkswaterstaat in over de bevindingen. 'Die verwarring en onzekerheid bij de weggebruikers was voor Rijkswaterstaat een eye opener. Daar hadden ze nooit bij stilgestaan. Maar dat heeft nog niet tot nader onderzoek of nadere maatregelen geleid.'

Volgens KLPD-woordvoerder Kraszewski moeten smalle wegstroken de automobilist tot meer voorzichtigheid nopen. 'Op zo'n smal stuk heeft ieder rijfoutje grote gevolgen. Het is zo krap, voor je het weet zit je tegen de vangrail. Daarom is alertheid geboden.'

Burgemeester Welschen van Eindhoven wil met Rijkswaterstaat praten over de veiligheid op de randweg tijdens de werkzaamheden. 'Op papier kan alles wel goed geregeld zijn. Maar op papier kunnen nergens ongelukken gebeuren. Wij willen kijken of ook de risico's in de praktijk kunnen worden teruggebracht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden