Smog in Parijs: helft van de auto's mag niet rijden

De luchtvervuiling in Parijs is zo ernstig dat de Franse regering een gedeeltelijk rijverbod binnen de hoofdstad heeft afgekondigd.

PARIJS - Vandaag mogen alleen auto's met een oneven kenteken de straat op. Als de vervuiling voortduurt, zijn morgen de auto's met een even kenteken aan de beurt. Het rijverbod geldt voor Parijs en de binnenste ring van voorsteden, op straffe van een boete van 22 euro en achterlaten van de auto. 700 agenten voeren controles uit.

De afgelopen dagen probeerden de autoriteiten de overschrijding van de Europese fijnstofnormen terug te dringen met publieksvriendelijke maatregelen. Het openbaar vervoer was gratis. Ook de Velib' (een fiets voor algemeen gebruik) en de Autolib' (een elektrisch autootje dat overal kan worden opgepikt) mochten gratis worden gebruikt. Cijfers zijn er niet, maar op het oog lieten weinig Parijzenaars hun auto staan.

Voor vandaag wordt opnieuw zware smog verwacht. Daarom kondigde premier Ayrault zaterdag een rijverbod aan. Deze maatregel werd maar een keer eerder genomen, in 1997. Toen daalde de emissie van schadelijke stoffen met 15 procent.

De vervuiling is een gevoelig politiek onderwerp, zeker vlak voor de gemeenteraadsverkiezing. De beperking van het autoverkeer is een impopulaire maatregel die ook winkeliers, bouwvakkers, loodgieters en andere ambachtslieden treft. Anderzijds verwachten burgers actie bij zulke zware smog.

De rechtse burgemeesterskandidaat voor Parijs, Nathalie Kosciusko-Morizet ('NKM'), hekelt de laksheid van het zittende socialistische stadsbestuur. Ze is voorstander van een milieuzone in het centrum van Parijs, waar de meeste vervuilende auto's worden geweerd. Zo'n zone bestaat al in 200 Europese steden, waaronder Berlijn. Onrechtvaardig, vinden de socialisten. De milieuzone treft de laagste inkomens die zich geen relatief schone nieuwe auto kunnen permitteren. Een 'alternerend' schema is eerlijker, vinden de socialisten: afwisselend de even en oneven kentekens. Daarnaast stelde de socialistische burgemeesterskandidaat Anne Hidalgo dat haar rivaal NKM als minister van milieu de dieselmotor had gestimuleerd. 'Ze was een minister van diesel', aldus Hidalgo. In Frankrijk rijdt 77 procent van de auto's op diesel.

De Groenen juichen de noodmaatregelen toe, maar vinden dat ze veel te laat komen. Zij pleiten voor structurele oplossingen: beter vervoer en de ontwikkeling van schonere auto's.

Ook de kandidaat van het Front National in Parijs ziet de vervuiling als een kans om zijn stokpaardje te berijden. Dat de normen voor fijnstof uit de koker van de Europese Unie komen, is voldoende reden ze te wantrouwen, aldus Wallerand de Saint-Just. Frankrijk riskeert een Europese boete tot 100 miljoen euro voor het overschrijden van de fijnstofnormen.

Veel milieudeskundigen vinden dat Frankrijk de afgelopen twintig jaar laks is geweest. Waar Londen auto's weerde met de congestion charge ( tol binnen het stadscentrum), nam Parijs vooral halve maatregelen, omdat het automobilisten niet wilde ontrieven.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden