Smeulend en melancholiek

Alles maakt Harm Goslink Kuiper zelf, van snaredrum tot banjo.Vrijdag treedt hij op onder de naam Goslink.

JEROEN JUNTE

'Luister eens hoe.' Harm Goslink Kuiper (38) tokkelt op de snaren van zijn zelfgebouwde gitaar. 'De bas is lekker diep en het hoog is helder, scherp bijna. Dit klinkt gewoon beter dan een originele dobro gitaar.' Dat puristen het geluid van zijn gitaar van fruitkistjes op z'n minst anders zullen vinden dan de authentieke dobro met metalen klankkast en snaren, deert hem niet. 'Al die dobro's klinken hetzelfde. Die van mij heeft ziel.'

In het Rotterdamse woonkamertje van Goslink (zijn achternaam is tevens zijn artiestennaam) hangt een unieke verzameling zelfgebouwde instrumenten. Van een snaredrum en een houten drempel heeft hij een banjo gebouwd.

Van een slabak van de Hema en een plankje van multiplex timmerde Goslink een tja, ukelele? 'Eigenlijk is dat ook een banjo. Ik heb een schildersdoek over de bak gespannen waardoor het dezelfde galmende klank heeft.' Hij maakte zelfs een elektrische lapsteel gitaar en naast zijn bed staat een heus drumstel van sloophout.

In diezelfde woonkamer nam Goslink in 2009 ook zijn debuut-cd Stil Leven op; zestien gevoelige folkliedjes die net als zijn instrumenten aan elkaar lijken te hangen met touwtjes en roestige schroefjes. De teksten zijn geen wereldse bespiegelingen maar persoonlijke ontboezemingen schommelend tussen liefdesverdriet ('jij bent mijn cocaïne') en de absurditeit van het dagelijks leven ('wil je me voeren/aan de krokodillen in Costa Rica/na mijn dood').

Hij is niet het type popster dat met de benen wijd de gitaar laat gieren in een virtuoze solo. 'Ik kan geeneens noten lezen.' Daarom bouwt hij zijn eigen instrumentarium. 'Juist de tekortkomingen dwingen me om me helemaal bloot te geven. Ik kan me niet verschuilen achter een gelikte sound of een clean studio-effect. Daardoor klinken mijn liedjes zo puur.'

Goslink zwerft als een artistieke nomade door de disciplines. Muziek is 'maar een van de dingen' die hij doet. Na optredens blijven de instrumenten op het podium staan, als een korte expositie. Voor grotere optredens neemt hij een eigen decor mee. Op Lowlands kreeg hij van de organisatie een eigen tent waar hij ter plekke instrumenten met bezoekers bouwde. 'Drie keer per dag gaf ik een optreden.' Vrijdag speelt hij op State-X, een festival in Den Haag met ruime aandacht voor de elektronische rafelrandjes van popmuziek en mediakunst. 'Daar voel ik me in elk geval veel meer thuis dan in reguliere popzaal.'

Zijn opleiding is klassiek. Na zijn afstuderen aan de kunstacademie in Den Bosch in 1999 ontving hij schildersprijzen, exposeerde met zijn beeldhouwwerk en werd een van zijn korte filmpjes aangekocht door het Stedelijk Museum in Amsterdam. De hoes en het binnenwerk van de cd ontwierp hij zelf. Ook maakte hij acht kinderboeken en schreef hij voor museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam dertien kinderliedjes voor de multimediatour door het museum. 'Mijn muziek, mijn instrumenten, de schilderijen en prentenboeken zijn bouwstenen waarmee ik mijn eigen wereld creëer.'

Hij ziet een verschil tussen zichzelf en andere jonge creatieven die acteren, een roman schrijven, tv-programma's presenteren, een popsingle uitbrengen, kinderboeken illustreren of lingerie ontwerpen. 'Ik vuur geen losse flodders af maar werk aan één levensomvattend oeuvre.'

Goslink wil 'niet meteen gaan psychologiseren' maar het zal vast te maken hebben met zijn ontwrichte jeugd met een vroeg overleden moeder (kanker) en vader (alcohol). 'Ik heb al op jonge leeftijd heftige emoties gevoeld en me met veel te grote vragen beziggehouden.'

Deze extremen zijn door de jaren heen afgesleten tot een smeulende melancholie en helende absurditeit. 'Ik heb heel lang stillevens geschilderd en mijn cd heet Stil leven. In kunst heb ik rust gevonden.'

Goslink speelt vrijdag in het Paard van Troje als onderdeel van State-X, een tiendaags festival met avant-garde popmuziek en kunst op diverse locaties in Den Haag. (t/m 18 december) state-x.nl

----------------------------------

Het zelfgebouwde instrumentarium van Harm Goslink Kuiper.

Zonder te willen psychologiseren zegt Harm Goslink Kuiper dat zijn oeuvre te maken heeft met zijn ontwrichte jeugd: een vroeg overleden moeder (kanker) en vader (alcohol). 'Ik heb al op jonge leeftijd heftige emoties gevoeld en me met veel te grote vragen beziggehouden.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden