Smaakvol barok geweld

Wanneer een klassieke zangeres opeens te vinden is in een glossy tussen lingerie, ezeltochten en een erotisch feuilleton, dan lijkt het alsof ook de muziek die ze zingt een vleug meekrijgt van een twijfelachtig gehalte tussen huiselijke tuinkruiden en sensuele parfum....

Fleming veroverde het publiek met een warm timbre dat ook transparant tinkelend in de hoogte resoneert en waarmee ze in het romantisch operarepertoire precies de gevoelige snaar weet te raken. Voor haar cd Bel canto kreeg ze een Edison, maar ook aan eerdere cd's met favoriete aria's kon platenmaatschappij Decca zich niet echt een buil vallen.

Ook een cd met Handel-aria's is niet per definitie een bedrijfsrisico. Peilloos leed dat met adembenemend virtuoos vertoon over de luisteraars wordt gestort, is altijd welkom. Alleen vraagt Handel daarvoor een iets ander stemtype en stijlbewustzijn dan zijn latere collega's Bellini of Puccini. Zangeressen als Anne-Sofie von Otter en Magdalena Kozena hebben daarvoor het klinkend bewijs geleverd.

Het is dus even wennen als Fleming op haar nieuwe Handel-cd haar omfloerste geluid inzet en zo af en toe op twee wielen door de coloraturen giert. Het barokke geweld van een Berenice (in Scipione) of een Cleopatra (in Giulio Cesare) is wel even iets anders dan het vloeiend legato in Puccini's O mio babbino caro. En Kozena laat in de Handel-aria's ontegenzeggelijk meer technische beheersing horen. Toch heeft Fleming met hulp van het Orchestra of the Age of Enlightenment en dirigent Harry Bicket een smaakvolle uitvoering op cd gezet, waarmee ze op den duur overtuigt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden