Sluiting Ford Genk: 4.500 ontslagen

In België is geschokt gereageerd op de aangekondigde sluiting van de Ford-fabriek in Genk. De directie van Ford deelde woensdag mee dat het autobedrijf, dat 4.500 werknemers telt, in de loop van 2014 dichtgaat. Politici en vakbonden spraken van 'een zwarte dag' voor de Belgische economie.

VAN ONZE CORRESPONDENTE LEEN VERVAEKE

BRUSSEL - 'Dit is een nachtmerrie, een ramp voor Genk en de regio. Dit raakt iedereen tot in het diepste bestaan', zei Wim Dries, burgemeester van Genk. De Vlaamse minister-president Kris Peeters noemde het nieuws 'een mokerslag' en 'een donderslag bij heldere hemel'.

Naast de 4.500 werknemers van Ford dreigen ruim 5.000 werknemers van toeleveranciers hun baan te verliezen. In totaal zouden 12 tot 13 duizend arbeidsplaatsen verloren gaan, omdat ook andere bedrijven onder de sluiting lijden. Er verdwijnen ook honderd tot tweehonderd Nederlandse arbeidsplaatsen, aldus de Kamer van Koophandel. Genk ligt dichtbij de Nederlandse grens.

De Belgische politici en vakbonden betichten Ford van 'woordbreuk' en 'contractbreuk', omdat het bedrijf in 2010 een nieuwe productielijn aan Genk had beloofd. De werknemers gingen in ruil daarvoor akkoord met een loonsverlaging en de Vlaamse regering stak Ford subsidies toe. De Vlaamse regering onderzoekt nu of ze de 43,5 miljoen euro kan terugvorderen.

Stephen Odell, topman van Ford in Europa, ontkende dat de Amerikaanse autobouwer contractbreuk pleegt. 'In elk contract staat een voorwaarde die refereert aan belangrijke economische ontwikkelingen', zei hij. 'We zitten vandaag in de slechtste markt van de voorbije twintig jaar.'

De sluiting is een gevolg van de overproductie in de Europese autosector. Ook in het Britse Southampton zou een Ford-fabriek gesloten worden. Daar staan 500 banen op de tocht. De productielijn van de nieuwe Mondeo, die aan Genk was beloofd, gaat naar Valencia.

Vakbonden en politici hekelden de 'onbeschofte' en 'schandalige' behandeling door Ford. De bekendmaking van de sluiting duurde woensdag amper vijf minuten, zonder de aanwezigheid van de Europese directie. 'De manier waarop Ford Genk communiceert, is een multinational onwaardig', oordeelde de liberale vakbond ACLVB.

Een slaapcontainer en tenten voor de hoofdingang wijzen op een plan het fabrieksterrein lange tijd te blokkeren. 'De Ford-directie heeft meermalen gezegd dat we ons geen zorgen moeten maken', zei Rohnny Champagne van de socialistische vakbond ABVV. 'Nu steken ze een mes in onze rug. Wel, we zullen terugslaan. We zullen onze huid duur verkopen bij de onderhandelingen. Ford zal bloeden.'

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden