Sluit toegangspoortjes op stations

Het weren van zwartrijders voorkomt geweld tegen conducteurs, maar dreigt hun functie uit te hollen.

Beeld ANP

Treinmachinisten en conducteurs reden maandagochtend toeterend over het spoor uit protest tegen het hufterig en soms gewelddadig gedrag van passagiers. Hoewel duidelijke cijfers over een toename van incidenten ontbreken, voelt het treinpersoneel zich onveilig na ernstige mishandeling van een conductrice.

Net zoals eerder bij de bedreiging van ambulancepersoneel, verpleeghulpen in ziekenhuizen of baliemedewerkers van gemeenten moet de overheid de klachten serieus nemen. De overheid is de beschermer van de openbare orde en moet werknemers in de publieke ruimte zo goed mogelijk beschermen. Snel toesnellen bij incidenten is daarbij de primaire taak van de politie.

Hufterigheid

De oorzaak van veel geweld en irritatie houdt echter nauw verband met zwartrijden. Pas als een conducteur een zwartrijder betrapt, is er risico op onenigheid. Om hufterigheid in de trein terug te dringen moeten vervoerders de zwartrijder dus uit de trein weren. Met de ov-chipkaart hebben zij daarvoor een bruikbaar middel in handen. De NS of een andere regionale vervoerder hoeft alleen de poortjes op stations te sluiten. Met de bemensing van trams met conducteurs is in de grote steden goede ervaringen opgedaan met vooraf controleren op zwartrijden.

Het sluiten van stationpoortjes is vanwege privacy en gebruikersgemak een omstreden maatregel. Reizigers voelen zich te veel bekeken, winkeliers vrezen minder bezoekers en gemeenten pleiten voor behoud de doorgang. Deze bezwaren wegen niet op tegen het belang van veilig openbaar vervoer. De reductie van zwartrijden zal bovendien de inkomsten voor de vervoerders verhogen.

Als de controle van vervoersbewijzen naar het station wordt verplaatst, zal de taak van de conducteur fundamenteel veranderen. Hij of zij is dan eerder gastheer op de trein, aanspreekpunt voor reisadvies of hulpverlener bij calamiteiten. Voor conducteurs is deze ontwikkeling op termijn ook een grote bedreiging voor hun werk. Het zal niet verbazen als op termijn treinen zonder kaartjescontroleurs gaan rondrijden. Dat hebben de conducteurs vast niet voor ogen als ze aandacht vragen voor hun veiligheid. Vakbonden doen er daarom verstandig aan ook na te denken over het toekomstperspectief van de conducteur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden