Sluimerend gevoel van ontevredenheid

Uitgeverij Het Spectrum is erin geslaagd een goedkoop, Amerikaans aandoend omslag te plakken om een degelijk Hollands boek. Een kleurrijke vulkaanuitbarsting op een uitgave onder de titel Wakker worden op je werk doet weinig recht aan het werk dat personal coach Marjan van Lier heeft verzet....

Theo Stielstra

Het boek is bedoeld voor iedereen die het plezier in zijn of haar werk 'opnieuw wil leren ontdekken'. Van Lier, directeur van het management- en bezinningscentrum Carnac in Amsterdam, noemt het een boek 'wake up call voor iedereen die met een sluimerend gevoel van ontevredenheid rondloopt.' Goed gevonden, want dat zou wel eens bij een flinke meerderheid van de werknemers het geval kunnen zijn.

In het boek doet Van Lier een groot aantal suggesties om het eens van een andere kant te bekijken, om voortaan zelf te touwtjes in handen te nemen. Daarmee sluit het fraai aan bij het kaasverhaal van Johnson hierboven.

Het gehanteerde jargon is als soft te kenschetsen: 'weten wat jouw authenticiteit is', 'in contact treden met je kern' en heel veel 'bewustworden'.

Maar afgezien daarvan loodst Van Lier de lezer met vaste hand door een wereld vol verwarring en verandering. De afgelopen tien, vijftien jaar is er op het gebied van werk immers veel veranderd. Een baan voor het leven is er niet meer bij, seriële monogamie is de nieuwe term, niet alleen in het persoonlijk leven, maar ook in het werkzame leven.

Gewoon werken en je geld verdienen is niet meer aan de orde; het gaat nu om het realiseren van ambities en persoonlijke groei.

Werknemers werken tegenwoordig niet zomaar ergens, maar ze moeten zichzelf verkopen. In het boek staat een oefening om jezelf te verkopen als een zak meel (of aardappelen). Waarmee duidelijk wordt gemaakt dat je jezelf moet positioneren: welke eigenschappen bezit ik, in welke winkels hoor ik thuis, hoe ziet de verpakking eruit, en hoe is de prijs-kwaliteitverhouding?

Op basis daarvan kan de lezer zelf goed uitzoeken of hij wel op de juiste plek zit, en of het misschien tijd wordt op te krassen en aan een nieuwe uitdaging te beginnen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden