Slimme ironie

Crazy, Stupid, Love.

(Glenn Ficarra, John Requa, 2011)

Net 5, 21.30-23.55 uur.

'Wat een cliché', verzucht een van de personages uit Crazy, Stupid, Love. wanneer hij de bons krijgt en het meteen begint te stortregenen. Een slim trucje van regisseurs Glenn Ficarra en John Requa (I Love You Phillip Morris): de film is met die zelfspot meteen alle kritiek vóór en tegelijkertijd blijft het een typische hollywoodscène. Die wel vaker aangeslagen licht-ironische toon houdt de film amusant en fris.


Het hoofdlijntje draait om de ingedutte gezinsvader Cal (Steve Carell), die zijn leven flink op de schop neemt nadat zijn vrouw Emily (Julianne Moore) een echtscheiding heeft aangekondigd. Dan zijn er nog versierder Jacob (Ryan Gosling), de mooie advocate Hannah en Cals vroegwijze zoontje Robbie, die zich vastklampt aan zijn liefde voor de vier jaar oudere Jessica.Zij is bovendien ook nog eens smoorverliefd op Cal. Een flinke lading verhalen, incidenten en complicaties is het, die vaak behoorlijk grappig werkt, maar soms niet het beoogde emotionele effect sorteert. Ficarra en Requa hebben veel moeite om alle personages als balletjes in de lucht te houden, en van het ene karakter op het andere wisselt de film lang niet altijd even soepel tussen komedie, klucht en drama. Maar zo erg is dat uiteindelijk niet: de acteurs blijven fijn genoeg om het geheel op gang te houden.


The Beaver

(Jodie Foster, 2011)

RTL 8, 20.30-22.20 uur.

Lef kan de bedenkers, makers en spelers van het in Amerika volkomen mislukte The Beaver niet worden ontzegd. Durf het maar eens aan, dit even idiote als tranentrekkende verhaal over een extreem depressieve zakenman, die alleen nog maar via een uit het vuil geraapte bever-handpop kan communiceren met zijn vrouw, kinderen en de rest van de mensheid. En durf deze Walter Black dan maar te vertolken, met het constante risico dat diens immense zielenpijn vooral op de lachspieren gaat werken - te meer daar die beverpop ook nog eens met een zwaar cockney-accent meent te moeten praten.


Hoe ongeloofwaardig het ook allemaal mag zijn, Mel Gibson komt met zijn vertolking toch echt een heel eind en het scheelt dat Walters vrouw Meredith (Jodie Foster, tevens regisseur) zich door de poppenkastvertoning van haar man ook behoorlijk voor het lapje voelt gehouden. Het stukje satire dat er dan ook nog tussen wordt gepropt - Walter groeit met zijn bever en bijpassende speelgoedlijn uit tot een ongekend mediafenomeen - doet de film dan weer minder goed. De seksscènes-met-bever zijn te potsierlijk voor woorden, maar al met al is zo'n onevenwichtig curiosum als The Beaver een stuk interessanter dan de vezelloze kost die Hollywood maar al te vaak serveert.


Kingdom of Heaven

(Ridley Scott, 2005)

RTL 7, 20.30-23.15 uur.

Ridderepos met boodschap. De film draait om twee van de negen kruistochten, de godsdienstoorlogen in de 12de en 13de eeuw tussen christenen en moslims met als inzet de stad Jeruzalem. Held is Balian van Ibelin, een Franse hoefsmid. Na de dood van zijn vrouw en kind hoopt hij in de heilige stad het geloof terug te vinden. Al snel verandert zijn persoonlijke zoektocht naar zingeving in een universeel pleidooi voor humaniteit. Ook ongewoon aan deze blockbuster, behalve zijn pleidooi voor een ideale, tolerante maatschappij: het uitblijven van reusachtige actiescènes. Van sommige gevechten zijn alleen de gevolgen tezien en de zwaardgevechten ogen meer als tai chi dan als hak- en slagerswerk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden