Slimme fietsbel waarschuwt voor gevaar

Een gevaarlijk kruispunt over 50 meter! Kinderen op de fiets horen hun nieuwe belletje rinkelen en zien het rood oplichten. De vondst - het signaal komt van een app op de smartphone - wordt nu uitgeprobeerd.

Leerlingen van het ds Pierson College testen als eerste de nieuwe fietsbel. Beeld Marcel van den Bergh

Het is weer eens wat anders: een smartphone die de jonge fietser niet in gevaar brengt in het verkeer, maar hem of haar juist waarschuwt voor een gevaarlijke situatie op de weg. Dinsdag hebben softwarebedrijf SAP en verzekeraar Interpolis op het ds Pierson College in Den Bosch het Safe2Bike-project gelanceerd. Een slimme fietsbel die is verbonden aan een app op de smartphone moet het aantal fietsongelukken in het verkeer verminderen.

Op de app staat een kaart waarop alle gevaarlijke kruispunten, rotondes en andere punten met groene stippen zijn weergegeven. Via bluetooth is de app verbonden met een klein doosje op het fietsstuur - de slimme fietsbel - dat een zoemend geluid en een rood licht geeft wanneer de fietser een gevaarlijke plek nadert.

Bedenker van de fietsbel is Johan Ringeling, innovatiemanager bij Interpolis, die vriendelijk blijft glimlachen als de zoveelste persoon een opmerking maakt over zijn toepasselijke achternaam. 'Daar zal ik De Wereld Draait Door wel mee halen', grapt hij dan maar.

De app is bedacht door Quinso, een partner van SAP, tijdens een zogeheten hackaton die veiligheid als thema had. Tijdens die 24-uursbijeenkomst van software-ontwikkelaars en andere nerds werd de fietsveiligheids-app ontwikkeld. 'Maar je wilt natuurlijk niet dat fietsers de smartphone in de hand houden; dat is gevaarlijk', aldus Ringeling, die tijdens de hackaton in de jury zat. 'Toen heb ik de verbinding met de slimme fietsbel, zeg maar de ringeling, bedacht.'

Bedenker van de slimme fietsbel Johan Ringeling

Pilot

De 'kick-off' van het project had gisteren plaats op het ds Pierson College in Den Bosch, waar vijftig leerlingen de slimme fietsbel acht weken gaan uitproberen.

Volgens Jan-Willem de Koster, innovatiemanager van SAP, wordt tijdens de pilot door een onderzoeksbureau 'via objectieve en subjectieve metingen' onderzocht of de verkeersveiligheid wordt vergroot door Safe2Bike. Ook een middelbare school in Rosmalen doet mee aan het proefproject.

'We gaan niet claimen dat het aantal ongelukken in acht weken vermindert; daarvoor is de periode natuurlijk te kort', zegt De Koster. 'Maar we hopen wel dat de kinderen door de slimme fietsbel zich bewuster worden van gevaarlijke kruispunten en rotondes. Dat kunnen we meten.'

De gevaarlijke punten die op de app zijn weergegeven, komen uit een openbare database van politie en verzekeraars: plaatsen waar de afgelopen jaren veel fietsongelukken zijn gebeurd. Maar ouders en kinderen kunnen ook zelf plekken invoeren die ze als gevaarlijk ervaren.

De werking van de app is te vergelijken met die van Flitsmeister. Via gps wordt de fietser 30 tot 50 meter voor het gevaarlijke kruispunt gewaarschuwd door de zoemende en rood oplichtende fietsbel.

'Ik vind het wel cool', zegt brugklasser Ralf van der Plas (12) uit Rosmalen, die is uitverkoren om na de herfstvakantie de slimme fietsbel uit te proberen. 'Ik ga er wel beter door opletten, denk ik.'

De fietsbel maakt een zoemend geluid en geeft een rood licht geeft wanneer de fietser een gevaarlijke plek nadert. Beeld Marcel van den Bergh

Volgens de initiatiefnemers is er behoefte aan een slimme fietsbel, omdat er jaarlijks in Nederland zo'n tweehonderd dodelijke slachtoffers vallen door een ongeval op de fiets. Ook het aantal fietsgewonden blijft onverminderd hoog: 78 duizend fietsers moeten voor hun verwondingen een medische behandeling ondergaan, waarvan 66 duizend bij de spoedeisende hulp in ziekenhuizen.

Berucht zijn natuurlijk de scholieren die al whatsapp'end en Facebook'end op de fiets een gevaar voor zichzelf en anderen vormen. Rector Alma van Bommel van het ds Pierson College vindt het 'heel mooi' dat de smartphone nu ook wordt ingezet om de veiligheid van de jonge fietser te vergroten.

Maar ze geeft ook een waarschuwing af aan de leerlingen die meedoen aan het project: 'Hou je smartphone niet in de hand, maar veilig in je broek- of rugzak.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden