'Slepers moeten vaker van boord'
De stakende havenslepers van Smit voelen zich miskend. Ze missen echter het overzicht, meent bestuursvoorzitter Ben Vree...
'Ze zitten maar op die boten en begrijpen het bredere kader niet', zegtbestuursvoorzitter Ben Vree over het personeel van de Rotterdamsehavensleepdienst Smit. De slepers legden donderdag voor de tweede maal hetwerk neer. 'We moeten die mannen vaker naar kantoor halen, weg uit huneigen kleine wereld. Dat is de voornaamste les van deze acties.'
Kom bij Vree niet aan met het verhaal dat de directie simpelweg een telaag loonbod heeft gedaan. 'Om maar een voorbeeld te noemen: we hebben hiernog automatische prijscompensatie. Kom daar maar eens om in de rest vanNederland.'
'Je kan de haven nu eenmaal niet jaar na jaar leegroven. Onze klantenhebben nu veel last van deze acties. Maar ze steunen ons'. Hij leest eenfax voor die hij zojuist binnenkreeg van 'een grote klant': 'Laat dekosten niet te veel stijgen. Houdt je poot stijf.' Vree: 'Die klantenweten, dat als wij nu toegeven, zij er uiteindelijk voor opdraaien.'
De bonden zeggen dat het conflict om meer draait dan alleen geld. Eenwoordvoerder van FNV Bondgenoten zei dat Smit zich arrogant opstelde bijde onderhandelingen. Ook het personeel verwijt de directie arrogantie engebrek aan gevoel voor verhoudingen. Ze voelen zich miskend en tekortgedaan.
Vree zegt veel van die geluiden te herkennen, al interpreteert hij zeanders. 'Het personeel is hier gemiddeld een eind in de vijftig. Ze hebbenmoeite met alle veranderingen. Daar heb ik begrip voor. Het gaat ookallemaal steeds sneller, we hebben bezuigingen en reorganisaties achter derug.
'Hoewel', benadrukt hij, 'de reorganisaties en ontslagen zijn feitelijkhelemaal langs ze heen gegaan. De afgelopen jaren zijn hier alleen maarmensen met stropdassen vertrokken. Maar goed, zij zitten maar op die boten.Ze willen dat alles blijft zoals het is. En ondertussen verandert om henheen alles.
'Om een voorbeeld te geven: een krat bier aan boord kan echt niet meer.Vroeger stond er altijd een krat aan boord. Kwam je binnen, kreeg je eenpot bier. Maar onze klanten accepteren dat niet langer. Het past niet meerin deze tijd. Nu is dat krat eindelijk weg. Maar we hebben er twee jaarover moeten discussiëren met de ondernemingsraad voor het zover was.'
Omdat ze het bredere kader niet zien, krijg je al die onvrede. Zebegrijpen het niet meer. Het maakt hen onzeker en boos. Die emotie moeteruit. Dat snap ik.'
De vakbonden spelen in dat alles een kwalijke rol, vindt Vree. 'Diewakkeren de onvrede aan. Ze noemen ons loonbod onvoldoende. Maar inclusiefde prijscompensatie leggen wij een loonsverhoging van 2,25 procent neer.Als je weet dat de FNV landelijk een doel heeft gesteld van 2 procent, danis dat toch een goed bod?'
'De schade kunnen we nog niet overzien. En het gaat vooral omreputatieschade. We komen onze klanten over de hele wereld tegen. Ze kijkenmee, van Durban tot Singapore. Sommigen grote reders wijken uit en komennooit meer terug.'
Volgens Vree is het nog te vroeg om te zeggen wanneer deonderhandelingen met de vakorganisatie hervat kunnen worden.