Slechtste resultaat autoverkoop in 40 jaar

Nederlandse autodealers hebben vorig jaar in 2009 22,5 procent minder nieuwe auto’s verkocht dan het jaar daarvoor, het slechtste resultaat in veertig jaar.

Naast het lagere verkoopaantal werden de dealers nog met een andere tegenvaller geconfronteerd: consumenten kozen in 2009 vooral voor kleine, zuinige en goedkope auto’s, waar een zeer lage winstmarge op zit.

‘Dit is een structureel probleem voor de branche. We zien hierin namelijk de komende jaren geen verandering optreden. De trend blijft klein en zuinig’, zegt Hans Bresser, manager Autodealers van de Bovag.

10.000 euro

In de top-10 meest verkochte auto’s behoren er zeven tot de zogenoemde A- en B-segmenten, respectievelijk ook wel ‘boodschappenwagentjes’ en ‘stadsautootjes’ genoemd. Op dit soort auto’s van rond de 10.000 euro verdient een dealer gemiddeld 500 euro netto.

‘Voor het milieu zijn deze auto’s winst. Voor dealers betekent het echter een flinke omzetdaling, er wordt bijna niets op verdiend. We moeten als branche dan ook op zoek naar een nieuw verdienmodel. We laten hier momenteel door een extern bureau een onderzoek naar verrichten’, aldus Bresser.

Stunten

Tot overmaat van ramp voor de dealers wordt juist in het segment van kleine auto’s met prijzen gestunt, zegt Clem Dickmann, directeur van researchbureau Amaucom. ‘Het is nog het enige segment waar marktgroei te behalen is. Daar wordt flink om gevochten’, aldus Dickmann.

Die prijzenslag is niet terug te vinden in de prijslijsten van de auto-importeurs, zegt Dickmann. ‘De officiële vraagprijs is niet gedaald, zelfs een beetje gestegen. Maar er vindt wel degelijk een forse prijzenslag plaats in de vorm van allerlei kortingsacties. Een nieuw model kost nu bijna even veel als een jong gebruikt exemplaar’, aldus Dickmann.

Sloopregeling

Uit de daling van 22,5 procent blijkt dat de Nationale Sloopregeling verkopers van nieuwe auto’s ook weinig voordeel bracht. Dit in tegenstelling tot landen als Frankrijk en Duitsland, waar de sloopregelingen in 2009 juist voor verkooprecords zorgden.

Zo kochten de Fransen 10 procent meer nieuwe auto’s dan in 2008. In Duitsland steeg de verkoop de eerste elf maanden van 2009 met ruim 25 procent.

De Bovag, die de regeling samen met het ministerie van VROM bedacht, wil niet van een mislukking spreken. ‘We weten niet hoe de cijfers eruit hadden gezien zonder de sloopregeling. Bovendien bestaat het gevaar dat landen die nu heel erg pieken, straks in een diep dal raken omdat iedereen al een nieuwe auto heeft. Maar als ik eerlijk ben, had ik liever een situatie zoals in Duitsland gezien’, zegt Bresser van de Bovag.

Occasions

Tot nu toe hebben 50 duizend automobilisten hun oude auto ingeruild voor een nieuwer exemplaar, zij ontvingen daarvoor maximaal 1.000 euro premie. Ook occasions met een bouwjaar vanaf 2001 vallen onder de regeling. Voor de occasionhandel was de sloopregeling wel profijtelijk. De verkoop van occasions is vorig jaar nagenoeg niet gedaald en ligt op ongeveer op 900 duizend exemplaren.

Voor 2010 verwachten Bovag en Rai een stabilisering van de markt. Aumacom voorspelt een minieme groei naar 400 duizend exemplaren. Het langjarige gemiddelde ligt voor ons land op een niveau van een half miljoen nieuwe auto’s per jaar. In het topjaar 1999 werden 611 duizend nieuwe auto’s verkocht.

In 2009 gingen 142 autobedrijven failliet. ‘We hadden erger verwacht. Maar doordat de werkplaatsen genoeg werk hadden en ook de verkoop van occasions op peil bleef, is erger voorkomen’, zegt Bresser.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.