Slechte start A73: 11 afsluitingen in 10 dagen

Rijkswaterstaat doet zijn uiterste best de storingen in de twee tunnels op het tracé van de onlangs geopende A73-Zuid te verhelpen....

De snelweg ging 10 dagen geleden vervroegd open op aandringen van de gemeente Roermond en de provincie Limburg. De autoriteiten vonden dat er lang genoeg was gewacht met het openstellen van de weg tussen Venlo en Echt. Maar sinds de opening hebben de storingen en afsluitingen elkaar in rap tempo opgevolgd.

Slagbomen gingen zomaar dicht of stoplichten sprongen op rood terwijl er niets aan de hand was. Beelden van de beveiligingscamera’s vielen weg of de verlichting ging plots uit. Naast deze technische malheur was er ook een afsluiting omdat een te hoge vrachtwagen de tunnel was ingereden.

In totaal zijn er 11 afsluitingen geweest. Vooral maandag klonken furieuze reacties vanuit Roermond toen de tunnel bij Swalmen tot drie keer toe werd afgesloten en ook de Roertunnel, vanwege filegevaar, een keer dichtging.

Daardoor moest het vrachtverkeer weer dwars door de stad. ‘Dit is een brevet van onvermogen’, brieste wethouder Van Rey (Economische Zaken, VVD) over Rijkswaterstaat, dat volgens hem faalt.

Dinsdag belde wethouder IJff (Verkeer, PvdA) verontrust met minister Eurlings van Verkeer. De bewindsman stuurde woensdag de hoogste baas van Rijkswaterstaat, Bert Keijts, naar Roermond om de gemoederen te sussen. In overleg met IJff en de Limburgse gedeputeerde Driessen (infrastructuur, CDA) zegde Keijts toe de ‘kinderziekten’ zo snel en adequaat mogelijk aan te pakken.

Ook beloofde hij ‘intensiever te communiceren met weggebruikers’, zodat deze bij afsluitingen tijdig een andere route kunnen kiezen. Vanaf maandag komen er bij de tunnels filedetectiesystemen. Ook zullen automobilisten bij afslagen middels lichtkranten eerder worden gewaarschuwd voor files en afsluitingen.

De vele afsluitingen zijn volgens Rijkswaterstaat ook het gevolg van de nieuwe tunnelwet, die strenge veiligheidseisen stelt. Zo betekent elke storing in de software van de veiligheidssystemen onverbiddelijk dat de tunnels dichtmoeten. De Roertunnel (met 2,4 kilometer de langste ‘landtunnel’ van Nederland) en de tunnel bij Swalmen (0,4 km.) zijn de eerste tunnels die aan de richtlijnen voldoen.

Keijts vond ook dat het eigenlijk best wel meeviel met de overlast. ‘De tunnels zijn nu ruim 250 uur open. Daarvan waren ze in totaal slechts 10 uur afgesloten’, rekende hij voor. Elke afsluiting van de A73 wordt volgens hem uitvergroot. Ook de Velsertunnel was dinsdag even afgesloten, toen een te hoge vrachtwagen naar binnen wilde rijden. ‘Dat haalt de pers niet.’

Met het oog op de veiligheid wordt al sinds de vervroegde openstelling slechts één rijbaan per rijrichting in de tunnels en het tussenliggende tracé gebruikt.

De PvdA-statenfractie in Limburg heeft voorgesteld dit wegdeel helemaal te sluiten, totdat de problemen zijn opgelost. ‘Te gek voor woorden’, vindt PvdA-wethouder IJff. ‘De openstelling heeft er wel toe geleid dat honderdduizenden weggebruikers niet meer van het lokale wegennet gebruik maken. Dat is een belangrijk pluspunt.’

Minister Eurlings informeert vandaag de Kamer over de A73.

\N
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.