Slapstick in Centraal-Azië

Wie wil weten hoe het voelt in het huidige Tadzjikistan te leven, doet er goed aan het oeuvre van de Russische regisseur Bakhtiar Choedojnazarov in de gaten te houden....

Ronald Ockhuysen

Zijn nieuwste productie, The Suit, is rustiger van aard. De chaos van het post-communisme maakte plaats voor het kapitalisme. De hoofdpersonen, drie jongens van een jaar of achttien, doen er alles aan hun modderige leven op te krikken. Met een pak van Gucci, dat ze op dubieuze wijze verwerven, hopen ze een betere toekomst tegemoet te gaan.

Choedojnazarovs vierde productie is een relaas over lefgozers die bekneld zitten tussen misère en hoop. Zij hebben de vrijheid waarover hun ouders droomden, en komen tot de ontdekking dat die vrijheid zonder geld een vergezicht blijft.

Choedojnazarov betoont zich net als de Bosniër Emir Kusturica wars van naturalisme. De strapatsen van zijn hoofdpersonen doen nog het meest denken aan slapstick. Gemoedstoestanden schieten heen en weer, de zijlijnen zijn vaak grotesk, de gestiek van de acteurs is uitvergroot.

The Suit steunt van het begin tot het einde op het grauwe idee dat het leven vooral tobben is. De keuze om de grimmige werkelijkheid van dit intellectueel en materieel kaalgeslagen land met kolder aan te pakken, maakt Choedojnazarovs werk goed verteerbaar. Al dringt de vraag zich op of de regisseur ook iets anders kan dan de werkelijkheid richting absurdisme kantelen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden