Slanksmeer

De zomer nadert en dan komen veel billen, heupen en dijen weer openbaar bloot te liggen. Dat zet cosmeticabedrijven aan tot de intensivering van hun reclamecampagnes voor crèmes of gels waarmee een teveel aan lichaamsweefsel is weg te werken....

Cosmeticagigant Dior, die ook hier sinds enige tijd zijn gel verkoopt (onder de merknaam Svelte): 'Een goed geproportioneerd en slank silhouet zijn de nieuwe maatschappelijke normen waaraan de hedendaagse vrouw zich refereert.' De cosmetica-industrie vaart wel bij die norm: de spullen zijn niet aan te slepen.

Dior zegt aan haar smeersel zes jaar te hebben gewerkt. Ook Lancome, Biotherm en Vichy hebben sinds enkele maanden een afslanker (minceur) in de aanbieding, alle ontwikkeld 'in het eigen laboratorium'. De 'exclusieve en innovatieve' gels kosten bij de Franse bedrijven vier tot vijf tientjes; Kruidvat heeft een eigen-merk-gel voor nog geen tientje, met dezelfde ingrediënten.

De gels - vloeibaar en niet vet, en binnen enkele minuten in de huid getrokken - voorkomen en bestrijden cellulitis, is de claim. Onder dokters is dat een roodachtige huidontsteking rondom een wond; in het huidverzorgingswereldje is het de aanduiding voor een sinaasappelhuid, een bobbelige huid met plaatselijke vetophopingen, waarmee zowel slanke als dikke, jonge en oude vrouwen behept kunnen zijn. Schommelingen in de hormoonhuishouding zouden ermee te maken hebben.

Tweemaal daags moet zo'n gel op het probleemgebied worden gesmeerd. Na enkele weken is al resultaat zichtbaar, en dat wordt beter bij langduriger smeren. Bij Dior 'smelt' het teveel en de crème van Biotherm 'gomt' de vethopingen weg.

In opdracht van Dior onderzocht een Franse diëtiste het smeersel bij driehonderd vrouwen. Die verloren, zonder dat er enig dieet aan te pas kwam, centimeters op heupen, taille en dijbenen. Gemiddeld na een maand 1,5 centimeter, met uitschieters van 4 tot 7 centimeter. De andere fabrikanten bereikten vergelijkbare resultaten.

De meeste gels zijn gemaakt van plantaardige stoffen, onder meer cafeïne, klimop, kolanoot en aloë. Sommige fabrikanten doen er nog wat modieus fruitzuur of liposomen uit de chemische fabriek bij, dan loopt het smeersel wat dieper het huidweefsel binnen, is de claim.

Dat de gels voornamelijk zijn gemaakt van planten-extracten en ook niet zijn beproefd op zielige muisjes of ratjes, biedt nog geen garantie dat ze ook werken. De echte werkzame stoffen zijn onbekend; ook de cosmeticabedrijven kennen ze niet.

In consumentenfolders en persberichten worden blikken met wetenschappelijk ogende kennis opengetrokken ter verklaring van het werkingsprincipe. Om indruk te maken, worden nietszeggende schema's in kleur bijgeleverd.

Vichy heeft het over een gepatenteerd lipoblock-systeem. Lancome noemt haar gel supergeavanceerd. Dat bedrijf heeft het verder over bèta-receptoren en alpha2-blokkers, die een rol spelen bij de aanmaak (lipogenese) en afbraak (lipolyse) van vet.

Schoonheidsspecialisten weten hier blijkbaar raad mee; echte deskundigen kunnen er niet mee uit de voeten. Plastisch chirurgen en dermatologen doen niets met slankheidsgels, zegt er een wat lacherig. 'Mijn fantasie schiet tekort om te verklaren hoe ze zouden moeten werken', meent een ander.

Stofwisselingsexperts van de Rijksuniversiteit Limburg, geconfronteerd met de uitleg van de cosmetica-industrie, zijn niet onder de indruk. Ze noemen de quasi-wetenschappeljke onderbouwing pretentieus. Er is geen enkel bewijs voor. 'Vetten die verdwijnen, moeten elders weer opduiken; waar is dat dan, en wat gebeurt daar?'

De Franse cosmetica-industrie meent dat insmeren met gel niet voldoende is. Er moet ook flink water worden gedronken (dagelijks twee liter), er moet worden gesport, er moet gezond worden gegeten en stress moet worden vermeden.

Volgens Vichy moet er ook niet worden gezeten. Is daaraan niet te ontkomen, dan moeten vrouwen hun benen niet over elkaar slaan. En ze mogen zeker geen strakke kousen of spijkerbroeken dragen, want die belemmeren de afvoer van vocht.

Broer Scholtens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden