Slag om de internettoerist

Portals zijn ideaal voor reislustige internetters. Het probleem is alleen dat er te veel internetbedrijven zijn die claimen dat de bezoeker een breed aanbod krijgt voorgeschoteld....

De webmaster van de website vakantie.pagina.nl is een druk man. Naast zijn gewone baan in de IT-sector beantwoordt Lucas van der Molen iedere dag 25 mailtjes van mensen die graag willen dat hun webpagina te vinden is via vakantie.pagina.nl.

Wie zich bij Van der Molen melden, zijn mensen die op internet een site hebben gemaakt van hun tweede huisje in Hongarije, of de hobbyist die prijsvergelijkingen maakt van vliegtickets.

Vakantie.pagina is een portal. Een goede portal bundelt het aanbod van allerlei reisorganisaties. Het vergelijken van prijzen is kinderwerk. Het probleem is alleen dat er zo veel portals zijn. Het aantal groeit met de week.

Een markt is er, dat wel. Dit jaar is ruwweg 2 procent van alle reizen online geboekt, zegt ElmarReizen.nl. Dat komt neer op een omzet van 280 miljoen gulden. Directeur Ronnie Rokebrand: 'De voorspellingen zijn dat dit cijfer jaarlijks verdubbelt. Dus in 2001: 4 procent, 2002: 8 procent, 2003: 16 procent.'

ElmarReizen was een van de eerste portals in Nederland en wordt gezien als marktleider, maar aan die positie wordt geknaagd. De aandeelhouders van TravelPlanet in Amersfoort willen dat TravelPlanet.NL marktleider wordt. Zij verwachten dat in 2004 een kwart van de reizen wordt geboekt via internet. 'Zover is het nog lang niet, maar je moet nú investeringen doen. De komende drie, vier jaar zullen alleen de beste portals overleven', zegt directeur Jan-Bart Derksen van TravelPlanet.

TravelPlanet is een samenwerkingsverband van twee reuzen: de Planet Media Groep van KPN en Travel Unie, het moederconcern van bijvoorbeeld Holland International, Arke, FIT en De Boer & Wendel. Drieëneenhalve maand geleden verscheen de portal op internet. Hoeveel er geïnvesteerd is, wil Derksen niet zeggen: 'Dat is koersgevoelige informatie.' De vakpers suggereerde zo'n dertig miljoen gulden. Derksen: 'Nee, nee, zeker niet, het is veel minder dan negen tot tien miljoen.'

Veel geld aan reclame gaf TravelPlanet nog niet uit, de naam van de site werd nog niet aangemeld bij zoekmachines, het aantal pagina's is nog niet zo groot, de bezoekers (maandelijks toch al 200- tot 300 duizend) kwamen voornamelijk via Planet Internet, de provider die deel uitmaakt van de Planet Media Groep.

Hoeveel boekingen TravelPlanet heeft? Daar zegt Derksen niets over. Opnieuw geldt dat hij de beursregels zou schenden als dat soort informatie naar buiten wordt gebracht zonder een officële bekendmaking op de beurzen. Maar vanaf 21 december gaat TravelPlanet gas geven: meer touroperators dan nu zullen hun producten op de site aanbieden, reclamecampagnes moeten meer consumenten trekken.'

TravelPlanet heeft de ambitie om de grootste te worden, maar Elmar wil marktleider blijven. Deze portal, al jaren in de lucht, zal in januari gerestyled zijn en voorzien zijn van een nieuwe zoekstructuur. ElmarReizen, hoewel geen beursgenoteerd bedrijf, wil ook geen cijfers kwijt van het aantal online boekingen. Rokebrand: 'Het aantal getoonde pagina's wil ik wel noemen.' Per maand komen 200 duizend internetters terecht op onze site en gemiddeld bekijken ze ieder tien pagina's. De spelers in de reiswereld houden elkaar goed in de gaten. Dat is volgens Rokebrand ook precies de reden dat TravelPlanet het moeilijker gaat krijgen dan ElmarReizen.

In de reiswereld heeft maandenlang een discussie gewoed over de vraag of TravelPlanet onafhankelijk kan zijn met een aandeelhouder als Travel Unie. Derksen heeft steeds bestreden dat de Travel Unie-dochters een voorkeursbehandeling krijgen. Of dat Travel Unie uit de resultaten van TravelPlanet commerciële informatie kan putten over de klanten van de concurrentie.

Maar Rokebrand blijft erbij: 'Zij zijn niet onafhankelijk. Logisch dat touroperators die er geen aandeelhouder zijn, minder trek hebben om hun producten op TravelPlanet aan te bieden. Het gedrag van de klant op een website, dat is supergevoelige commerciële informatie. Je kijkt als touroperator wel uit om dat soort gegevens in handen van de concurrentie te spelen. ElmarReizen is onafhankelijk en niet gebonden aan touroperators.'

Derksen blijft het met klem ontkennen. 'Consumenten die via onze site boeken, komen rechtstreeks terecht in het systeem van de desbetreffende touroperator. Daar kunnen wij niets aan aflezen.'

Voor de klant maakt het eigenlijk niet zo veel uit. De twee grootste portals verschillen op dit moment nog niet zoveel. Het belangrijkste onderscheid is dat TravelPlanet de klant op de eigen site vasthoudt, en dat ElmarReizen het geen probleem vindt als de surfer de Elmarsite weer verlaat en daarom veel meer links biedt. Het zijn grote virtuele warenhuizen, waar je vliegtickets, reisarrangementen, hotels en huisjes kunt boeken, waar je een rugzak kunt kopen en waar van alles te lezen is over reisbestemmingen.

Ondertussen hebben uitgevers als PCM en De Telegraaf plannen om met reissites te beginnen. Het is de vraag of ze niet te laat zijn en worden vermalen als de komende weken de lang verwachte concurrentiestrijd uitbreekt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden