Slaaptrein terug

De kogel is door de kerk. Volgend jaar gaat De Beach-Trein weer rijden. Directeur Leo Weeber van Euro-Express Treincharter in Delft onderzoekt of hij fietsers kan meenemen en dus een aparte fietswagon....

'Dat de vraag er is, weet ik. Maar ik heb nog geen idee om welke aantallen het gaat', zegt Weeber. Hij onderhandelt nu met touroperators. Aan de hand van hun aanbod aan passagiers beslist hij hoe vaak de trein gaat rijden.

De trein gaat naar Avignon en Perpignan. De Beach-Trein heeft dat in 1998 één seizoen gedaan, maar de aanloopverliezen waren toen te groot. Nu is de markt voor Weeber weer aantrekkelijk, omdat de NS een punt zet achter de ritten van de AutoSlaap Expres.

De rijtuigen moeten worden vervangen en de financiële resultaten van de trein zijn te mager om die miljoeneninvestering te dragen, vindt de NS-directie. In het fietserswereldje heeft het besluit veel losgemaakt.

De Fietsersbond in Utrecht overlegt met de NS over alternatieven. Fietsers en fiets zouden moeten mogen meereizen op hogesnelheidstreinen. De bond onderzoekt ook de mogelijkheden in België en steunt zijn Belgische collega-organisatie in diens pogingen om fietsers mee te nemen op de Belgische autoslaaptreinen. 'Het mooiste zou zijn als de Belgische treinen vanaf Utrecht gingen rijden. Er is tenslotte extra aanbod in Nederland', zegt Miriam van Bree van de Fietsersbond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden