Skyfall is monsterhit bioscoopjaar

De Nederlandse bioscopen trokken in 2012 ruim 30 miljoen bezoekers, iets minder dan in 2011. Skyfall en Intouchables hielden het bezoekersaantal op peil. 'James Bond was de Gooische Vrouwen van 2012.'

Crisis of geen crisis: Nederlanders gaan onverminderd vaak naar de bioscoop. Met 30,6 miljoen bezoekers waren de bioscopen in 2012 ongeveer even druk bezocht als in het recordjaar 2011.


Toch heerste er dinsdag geen jubelstemming in het Amsterdamse Tuschinski, waar de Nederlandse bioscoopexploitanten, filmdistributeurs en filmproducenten samenkwamen voor de bekendmaking van de jaarcijfers. Voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC) Wilco Wolfers, die de cijfers bekendmaakte, sprak van een 'stabiel' jaar, dat na een moeizame zomer een sterk najaar kende, bovenal dankzij de nieuwe Bond Skyfall en de Franse arthousehit Intouchables.


'James Bond was de Gooische vrouwen van 2012', zegt Wolfers, na afloop van de presentatie. Skyfall (2 miljoen bezoekers, evenveel als Gooische vrouwen, de best bezochte film van 2011) bleef maar volle zalen trekken, en binnen alle leeftijdscategorieën: 'het geheim achter een monsterhit'. Maar ook de arthousefilm droeg sterk bij aan de totale recette van 245 miljoen euro (2011: 240 miljoen). De filmhuizen werden opvallend goed bezocht, met naast Intouchables meer goedbezochte Europese arthousefilms, zoals Amour en Jagten.


De Nederlandse film kende over 2012 een sterke daling aan bezoekers: van 6,8 miljoen bezoekers naar 5 miljoen. Die neergang was echter verwacht: de filmversie van de tv-serie Gooische vrouwen zorgde vorig jaar tenslotte voor een ongekende piek. Vergeleken met de jaren 2009 en 2010 deed de Nederlandse film het heel behoorlijk.


Nederlanders gaan steeds vaker naar de bioscoop, maar nog steeds relatief weinig in vergelijking tot de ons omringende landen, zegt Wolfers. 'Nu gemiddeld 1,8 keer per jaar, wat al een forse stijging is sinds de 0,9 van 1993. Maar het kan beter. Vooral in de categorie vijftig plus'.


Nederlandse komedies en kinderfilms zijn populair: Alles is familie was het best bezocht (640.000 bezoekers), gevolgd door Mees Kees (568.000) en Alleen maar nette mensen (323.000).


De artistiekere Nederlandse film had het moeilijk, maar dat is een vertrouwd beeld. Zo trok het artistiek gefilmde jeugddrama Kauwboy, internationaal bekroond en ingezonden voor de Oscars, in eigen land slechts een krappe 25.000 bezoekers.


Ron Sterk, directeur van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB), ziet wel degelijk groeikansen voor de Nederlandse artistieke film. 'Zoiets als The Broken Circle Breakdown (het jongste Vlaamse arthousesucces, red.). Waarom kunnen we dat nou niet maken in Nederland?'


Winnie Sorgdrager, voorzitter van de NVB sprak de aanwezigen voorafgaand aan de presentatie toe vanaf doek. Ze waarschuwde dat de bezuinigingsmaatregelen de Nederlandse filmwereld hard treffen: in de nabije toekomst zullen er minder Nederlandse films worden gemaakt. Vooralsnog was daar niks van te merken: 2012 telde er maar liefst 62 (na 48 in 2011), een record in de Nederlandse filmgeschiedenis.


Ook in 2013 zal de bioscoopbezoeker nog niks merken van eventuele Hollandse schaarste, maar daarin schuilt juist het gevaar. Wolfers: 'Wij zien het nu al aankomen, er worden namelijk al minder producties gepland.'


Best bezochte films in 2012

Skyfall


1.984.000


Intouchables


1.214.000


Ice Age 4 (NL) Continental Drift


885.000


Ted


810.000


The Hobbit: An Unexpected Journey


788.000


The Dark Knight Rises


760.000


Best bezochte Nederlandse filmsAlles is familie


641.000


Mees Kees


568.213


Alleen maar nette mensen


323.000


De marathon


293.000


Achtstegroepers huilen niet


281.000


De verbouwing


273.000


Cijfers: Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB), Nederlandse Vereniging voor Filmdistributeurs (NVF)


Best bezochte films in 2012


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden