Skyboxtrem
'Zaterdag zie ik 'm voor het eerst', kraait een stralende vrouw op een foto in Amsterdam. Bij zo'n tekst wordt Niche echt nieuwsgierig....
Volgens het Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam (GVB) het toppunt van comfort, vriendelijkheid en gastvrijheid. Meer zitplaatsen, meer beenruimte, beter rijgedrag, lichtkrant met actuele passagiersinformatie, grote, hoge skyboxramen, veel steunstangen en handlussen, tv-camera's voor de veiligheid, vandalisme-bestendige zittingen. Echt?
Ook belangrijk: Perfect toegankelijk door een lage instap. Goed voor ouderen, rolstoel- en rollatorgebruikers en mensen met kinderwagens. Kosten: rond de 3,5 miljoen gulden per stuk.
Naar goed gebruik zullen Amsterdammers de nieuwe tram aanvankelijk misschien wel niks vinden. Dat was ook ruim veertig jaar geleden al het geval met de 'grijze torpedo', waar je niet meer kon opspringen. Zes jaar terug kreeg de nieuwe veerpont over het IJ eveneens kritiek: een drijvende couveuse. En nu?
De skyboxtrem wordt de komende maanden in Amsterdam getest en gaat in het voorjaar 'in de dienstregeling'. De passagiers van lijn 13 (Centraal Station - Geuzenveld) mogen er als eerste gebruik van maken. Lijn 13? Die staat toch bekend als 'lastig'? 'Zo'n prachtige nieuwe tram zal een drempel opwerpen om rotzooi te trappen', hoopt het GVB.
Dat hoorde Niche destijds ook al bij de opening van de Arena.
Geldt voor deze rijdende skybox misschien ook ontheffing van het alcoholverbod?