Skinheads

De twaalfjarige Shaun is een buitenbeentje. Op school wordt hij gepest, thuis leeft hij na het overlijden van zijn vader alleen met zijn moeder in een troosteloze arbeiderswoning in het noorden van Engeland. We schrijven de jaren tachtig - dat blijkt uit bijna elk beeldje in deze film. Thatcher is op tv, Duran Duran is op de radio en ook de introductie van de cd komt ergens voorbij. Toch gaat het regisseur Shane Meadows (Dead Man's Shoes) niet zozeer om het schetsen van een tijdsbeeld. Wanneer Shaun wordt opgenomen door een groepje skinheads ontpopt This is England zich tot een machtig, rauw coming-of-age drama over groepsgedrag en identiteit. De film werd opgevolgd door het al even mooie Somers Town (2008) en de vierdelige miniserie This is England '86 (2010), beiden ook van regisseur Meadows.

This is England (Shane Meadows, 2006)

Arte, 0.55-2.35 uur.

High Fidelity

(Stephen Frears, 2000) Voor de Hollywoodverfilming van High Fidelity, de fantastische bestseller van de Britse auteur Nick Hornby, werd het verhaal verplaatst van Londen naar Chicago. Veel maakt dat niet uit: typen als Rob (John Cusack), een dolende dertiger met de verzameldrift en emotionele rijpheid van een 12-jarige, vind je nu eenmaal overal. Rob is een muzieksnob, en heeft een slecht lopende platenzaak waar hij zijn tijd doodt met het opstellen van lijstjes. Zijn twee medewerkers probeert hij af te troeven met triviale kennis van popmuziek. Wanneer zijn vriendin hem verlaat, besluit hij al zijn exen op te sporen. Met haar rake typeringen, leuke acteurs en passende soundtrack is High Fidelity een vermakelijke komedie. 'De mannelijke tegenhanger van Bridget Jones's Diary' werd de film genoemd.

Arte, 14.45-16.50 uur.

Mission: Impossible

(Brian De Palma, 1996) Regisseur Brian De Palma is dol op stileren. 'Ik probeer altijd zo veel mogelijk stijl in mijn films te proppen - dat het nog net niet lachwekkend wordt', zei hij eens. Voor zijn doen heeft hij zich in Mission: Impossible uit 1996 nog ingehouden. Geen ellenlange shots, vertraagde beelden of voyeuristische cameraposities, maar wel weer splitscreen - zijn handelsmerk waarmee hij de kijker van extra informatie voorziet en de spanning opvoert. Zijn verfilming van de populaire televisieserie uit de jaren zestig over superspion Ethan Hunt (Tom Cruise) kenmerkt zich verder door een razendsnelle montage van spectaculaire scènes, die wel een tikkeltje ten koste gaat van de logica - maar een kniesoor die daar een probleem van maakt. De film bracht honderden miljoenen dollars op; deel vier verschijnt eind december in de bioscoop.

Veronica, 20.30-22.40 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden