Sjuul gaat pr in met zak vol oude ideeën en krijgt natiebreed publiciteit

Het is eigenlijk heel simpel.

Jan-Kees Emmer en Sjuul Paradijs. Beeld Els Zweerink

Zelden zo gelachen om een aangekondigde 'vernieuwing in het medialandschap' als om het reclamebedrijfje dat Sjuul Paradijs, oud-hoofdredacteur van De Telegraaf, en Jan-Kees Emmer, ook oud-Telegraaf, onlangs hebben opgericht.

Ze mochten deze week hun plannen toelichten in een keur aan kranten en in een televisietalkshow. Daartoe hadden ze de lijst met clichés rond startende bedrijfjes intensief bestudeerd. Zo blijkt hier sprake te zijn van 'een start-up' die 'de Uber voor journalistiek' gaat worden, en van 'disruptie' die vergelijkbaaris met 'een staatsgreep in de media'.

Wat rest als we alle flauwekul wegblazen: Paradijs en Emmer beginnen een pr-bureau dat bedrijven gaat helpen bij het aan de man brengen van hun waar, door middel van - clichéwaarschuwing - 'mooi vertelde, authentieke, aanraakbare verhalen' (storytelling, moet je tegenwoordig zeggen), die de bedrijven in kwestie - clichéwaarschuwing - zonder tussenkomst van 'traditionele media' rechtstreeks bij de doelgroep naar binnen kunnen lepelen, dankzij 'social media'. Als - clichéwaarschuwing - 'je eigen uitgever'. Zonder tussenkomst van onafhankelijke journalisten met hun onwelgevallige vragen.

Toegegeven: het getuigt van lef. Tien jaar nadat marketeers al dingen als content marketing, self publishing en branded content hebben bedacht vrolijk beweren dat je met iets innovatiefs komt. En dat dit met journalistiek te maken zou hebben. En je tweedehandsautoverkoperstent Trusted Media noemen, met een buiging naar Orwell's Ministry of Truth.

Thuis lagen we onder de bank, weerloos van het lachen.

Sjuul gaat de pr in met een zak vol oude ideeën en krijgt daar natiebreed publiciteit voor. Gratis. Hij moet 's avonds intens tevreden in zijn bedje hebben liggen schommelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.