Sjors en Sjimmie van de partyscene

Ze organiseren megafeesten met 74 kilo bonbons, 1641 liter champagne, 293 meter zalm, tweehonderd artiesten en 62 kinderleidsters. Vanavond maken ze van de uitreiking van de belangrijkste toneelprijzen een happening....

Vroeger was het bowlen en bitterballen, daarna kwam de survival met barbecue, toen karten en steengrillen en nu weten directeuren nauwelijks meer wat ze moeten verzinnen om een personeelsfeest aantrekkelijk te maken. Hoe val je nog op met het jaarlijkse uitje in een wereld die bol staat van de evenementen en waarin spanning en sensatie consumptiegoederen zijn geworden?

Werknemers kun je nog steeds verrassen, menen Dirk Zeelenberg (32) en Erik Arens (27). Ook als ze twintigers en dertigers zijn en wekelijks een party bezoeken. Als je maar met een 'supercreatief' concept komt volgens het motto niets is gek genoeg. 'Wij maken een feest tot een hype in een bedrijf. Maandenlang wordt er over gepraat. Ervoor en erna.'

Twaalfhonderd werknemers van een groot bedrijf kregen een buzzer thuis gestuurd, begeleid met een handgeschreven briefje. Ze hadden een meisje al die briefjes laten schrijven alsof het om persoonlijke post ging van een onbekende minnaar. Dag en tijdstip stonden vermeld waarop de buzzer moest worden aangezet, dan verscheen een internet adres. Die site verschafte iedere maand nieuwe informatie over het bedrijfsfeest.

Als ware cockteasers voerden Zeelenberg en Arens het personeel exquise wetenswaardigheden over het evenement. Zeelenberg: 'Na drie minuten ging het luikje van de site dicht. Mensen konden hun wensen aankruisen en zich aanmelden. Zo wisten wij wie er zou komen en met welke verwachtingen. Op feesten van dit bedrijf kwam nooit meer dan 40 procent van het personeel opdagen. Nu verscheen 96 procent.'

Ook het gastenboek en de foto's verschenen op internet. Sponsors betaalden grif voor een banner op de site. 'Bedrijven hebben er alles voor over om deze lucratieve doelgroep van twintigers en dertigers aan zich te binden. Ook daarom is een geslaagd personeelsfeest belangrijk. De reikwijdte is immens.' Arens: 'Zo'n feest hoeft niet alleen maar duur te zijn. Het moet met aandacht worden georganiseerd: het bedrijfslogo op de uitrijkaart en paraplu's bij de uitgang als het regent.'

Vijf jaar geleden richtten Zee lenberg en Arens een productiebureautje op voor de organisatie van feesten en evenementen: Om de Haverklap Produkties. Beiden zijn acteur met ervaring in de film-, toneel- en televisiewereld. Arens acteerde als kind in Ciske de Rat en later in de serie Oppassen en de film Achilles en het Zebrapad (Paula van der Oest). Zeelenberg speelde naast Johnny Kraaykamp sr. in de succesvolle voorstelling Op bezoek bij Mr. Green (1999) en is volgend seizoen te zien in het vervolg van de televisieserie All Stars, als de 'wisselnicht Bram', eerder vertolkt door Danny de Munk.

Toen de jongens elkaar in 1994 ontmoetten bij de opnamen van een single play voor televisie, misten ze een goed feest voor acteurs. Ze bedachten Het Lentefeest op locatie in een Amsterdamse studentensociëteit op de Nieuwezijdsvoorburgwal. Entree een tientje, bier fl 1,50, vijftig kartonnetjes als flyer. 'Er was plaats voor negenhonderd mensen, er kwamen er zestienhonderd. Toneelgezelschappen voerden met bussen acteurs aan. Het bier raakte op, de stoppen sloegen door en de politie kwam langs. Marleen Gorris stond met haar pas gewonnen Oscar aan de deur. De portier weigerde haar met ''Ach, we winnen allemaal wel eens een Oscar.'' De pers kreeg lucht van het gehalte aan Bekende Nederlanders. Dat kwam ons niet slecht uit.'

Sindsdien organiseert Om de Haverklap wekelijks De Club in Marcanti in Amsterdam, een party die om 16.00 uur begint, met disco, soul, een restaurant en kinderopvang. Arens: 'Waarom beginnen grote feesten pas om drie uur 's nachts als je de dag erna moet werken? En waarom moet je blij zijn als je een drankje weet te bemachtigen en pas weer binnenkomt na een tip aan de portier? Wij hebben het uitgaan vervroegd in de hoofdstad.'

Vanavond organiseren ze wederom een acteursfeest, nu in opdracht van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties: de uitreiking van de belangrijkste toneelprijzen, de Theo en Louis d'Or, de Arlecchino en Columbina. Tot voor kort een gala zonder glitter met tuttig imago. Dat hoopt het duo te doorbreken met de presentatie van Marc-Marie Huijbregts en door letterlijk te goochelen met namen van genomineerden. Er is een gigantisch buffet, na afloop verandert het podium in een dansvloer.

Ze hopen dat de hele toneelwereld komt. Zeelenberg: 'Het zijn goddomme de hoogste onderscheidingen in het theater. Die verliezen aan belang als collega's niet komen. Nederland reikt prijzen uit onder uitdeling van drie consumptiebonnen. Dat vinden wij een beetje knullig.'

Ze ogen als de Sjors en Sjimmie van de partyscene. Arens met een wirwar aan blonde stekels, de gebruinde Zeelenberg met donkere krullen. Ze weten dat hun bestand van bijna 25 duizend jonge mensen goud waard is voor sponsors. Arens: 'Als ik achter de kassa zit van De Club betaalt nooit iemand met kleingeld. Deze generatie heeft veel te besteden.'

Inmiddels organiseren ze feesten vanaf een halve ton tot zeker vier miljoen gulden. Een rijke Belg vroeg hen voor een feestje ter gelegenheid van de opening van zijn nieuwe landgoed in Antwerpen. Ze regelden een tuinfeest voor drieduizend volwassenen en zeshonderd kinderen. Met tweehonderd artiesten onder wie de Gipsy Kings, het Rosenberg Trio, Ramses Shaffy, Wibi Sourijabi, het Bach Koor, The Temptations en Toots Thielemans.

74 Kilo bonbons, 1641 liter champagne, 293 meter zalm, 56 kilometer bekabeling, 39 beveiligingsmedewerkers en 62 kinderleidsters stonden op het boodschappenlijstje. Zelfs voor de privé-chauffeurs hadden ze een verrassingspakket gemaakt met lekker eten, een cd'tje en een bon voor een plaatselijke oldtimershow. Zeelenberg: 'Attent zijn, daar gaat het om. Daar kun je deze kringen nog mee verrassen.' Iemand met nachtelijke autopech lieten ze met een privé-chauffeur naar Enschede brengen. Nog voor hij wakker was, stond zijn auto gerepareerd voor de deur.

Arens: 'Ik heb een ziekelijke controledrang. Ons draaiboek klopt tot op de seconde. Kinderleidsters tekenden in Antwerpen als ze een kind onder hun hoede namen, ouders tekenden bij ontvangst retour. Op dit inkomensniveau is dat nodig.'

Met hun bedrijf van toen nog minder dan elf mensen organiseerden ze drie jaar geleden voor 'een sigarenmagnaat uit Saint Tropez' in Cannes een van de duurste privéparty's: twee dagen non-stop actie op drie aan elkaar gekoppelde enorme luxe jachten. Met Randy Crawford en George Michael. Zeelenberg: 'Kaviaar werd ingevlogen. Verlate gasten werden met helikopters nagebracht. Van dit soort feesten droom ik 's nachts.'

Vorige weekend tekende Om de Haverklap voor het slotevenement van de wereldtop van Ahold: iedere dinergang uit een ander continent, inclusief de livemuziek, de graphics op het zadeldak en de digitale belichting op de wuivende muren van kunstzijde. Arens: 'Indisch eten terwijl de zon opkomt boven een rijstveld.'

Cosmopolitan, Unique International, Beau Monde en KPN behoren tot hun opdrachtgevers. 'Wij vertalen hun bedrijfsfilosofie in een feest.' Even goed zetten ze in drie weken een benefietconcert in elkaar voor Amnesty International met zestig van de belangrijkste Nederlandse artiesten.

Zeelenberg: 'Behagen is het leukste wat er is. Wij ageren tegen de Nederlandse horkenmaatschappij. Op de exclusiefste feesten staan lelijke campingkachels als branders te loeien.'

Hun grootste wens: de organisatie van het huwelijksfeest van Willem-Alexander en Máxima. Het concept is klaar, maar 'je vindt het vast niet erg als we hem dat liever persoonlijk vertellen.'

En hun eigen persooneelsfeest je? 'Tja dat is supercliché: eten bij de Chinees, discobowlen en daarna word je thuisgebracht met een zakje snoep. We zijn nog te klein voor onze eigen bedrijfsfeesten.'

Uitreiking Toneelprijzen VSCD, vanavond in de Rotterdamse Schouwburg, 20.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden