Sir Christopher Gent gooit Libertel met het badwater weg

Wat is het toch met bedrijven, dat ze plotseling niet meer willen weten hoe ze sinds mensenheugenis heten?..

Recentelijk zijn weer twee monumentale merknamen gesneefd: PTT Post en Libertel. De vraag is wat de bedrijven met hun nieuwe imago zullen opschieten.

Post- en pakjesbedrijf TPG schaamt zich na tweehonderd jaar voor dochteronderneming PTT - die naam zou maar associaties oproepen met luie ambtenaren en ouderwetse bureaucratische toestanden. En het mobielebelbedrijf Libertel heet voortaan Vodafone. In een mondiaal opererende onderneming (het Britse Vodafone afficheert zichzelf als 's werelds grootste mobiele-telefoniebedrijf) passen geen nationale merknamen met lokale sentimenten.

Of bestuursvoorzitter Peter Bakker van de TNT Post Groep (TPG) veel opschiet met de verandering, is de vraag. Op de thuismarkt stond PTT weliswaar weinig flatteus voor Putje graven, Tentje bouwen, Tukkie doen, knarsentandend moet Bakker constateren dat TPG op de beursvloer al snel bekend kwam te staan als de Tante Pos Groep.

Maar Sir Christopher Gent, de baas van Vodafone, lijkt er alleen maar op achteruit te gaan met het schrappen van het merk Libertel. Immers, met die hippe naam lijkt nog steeds helemaal niks mis. Zes jaar geleden werd Libertel in Nederland gelanceerd en er is sindsdien fors in geïnvesteerd.

Libertels bestedingen aan reclame in de media waren in 2000 ruim 27 miljoen euro en in 2001 bijna 23 miljoen, aldus media- en reclamebank BBC. De naam kwam te staan voor vrijheid - de Nederlandse beller kreeg zes jaar geleden voor het eerst een alternatief voor telecommonopolist KPN Telecom. Het bedrijf werd de nummer twee op de mobiele belmarkt in Nederland, met een marktaandeel van rond de 30 procent.

Kortom, de naam Libertel was een schot in de roos.

Nee, dan Vodafone. Dat klinkt Nederlandse marketinggoeroes een heel stuk ouderwetser en saaier in de oren. En het rijmt ook nog eens op ouderwetse woorden als grammofoon.

Kapitaalvernietiging is een naamsverandering altijd - bij zowel PTT als Libertel. Maar Christopher Gent en Peter Bakker zullen hebben gedacht dat er in de toekomst veel geld valt te besparen. Ze hoeven immers nog maar één naam te promoten. Zes jaar geleden kon Libertel nog geen Vodafone worden genoemd - Vodafone bezat destijds nog geen meerderheid in Libertel.

Toch had Vodafone ook een gewaagde, hippe oplossing kunnen kiezen. Als Gent net iets meer marketingbudget en lef zou hebben gehad, had hij Libertel niet omgedoopt in Vodafone.

Dan had Vodafone voortaan Libertel geheten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden