‘Single shoppen : goh, jij ook een paars mandje?’

Een stapel groene mandjes voor wie al ‘bezet’ is, en een stapel paarse boodschappenmandjes voor de singles die een afspraakje willen: in buurtsuper Plus is de jacht geopend....

Van onze verslaggeefster Leen Vervaeke

Wat een knappe jongen, daar tussen de groenten en het fruit. Slank en sportief, een schitterend diamantje in zijn oor, en een motorhelm in zijn ene hand. En in zijn andere hand? Bingo, een paars boodschappenmandje! De jacht is geopend, want boodschappen doen met een paars mandje betekent in buurtsuper Plus in Almere-Buiten: ik ben vrijgezel, en ik heb zin in een afspraakje.

Voor singles bestaat al een uitgebreid aanbod aan activiteiten, van Filmflirt-bioscoopavonden tot Skate-Date-tochten. Alleen een supermarkt voor single shoppers ontbrak nog, bedacht Ed de Greef (41), de zaakvoerder van Plus.

In de supermarkt wordt sowieso al behoorlijk wat geflirt. ‘Vooral 30-plussers zie je in elkaars mandje gluren of er eenpersoonsgerechten in liggen’, zegt De Greef. ‘Voor hen is de supermarkt soms meer een ontmoetingsplaats dan de kroeg.’ Bovendien zijn in Nederland meer dan vijf miljoen singles, een interessante doelgroep voor verkopers dus.

Sinds twee weken staan daarom aan de ingang van supermarkt Plus mandjes in twee kleuren. Rechts de groene mandjes, voor wie ‘bezet’ is of voor wie het allemaal maar onzin vindt. Links de paarse mandjes met een bord erboven: ‘voor singles’. Op het spitsuur, ’s avonds, nemen zo’n tien mensen per halfuur een paars mandje, schat een verkoopster.

Niet veel, maar dat geeft niet. Die ene knappe jongen maakt alles goed. Maar waar is hij nou gebleven? Staat hij in de diepvriesafdeling, waar volgens het cliché vrijgezelle mannen welig tieren?

Nee, daar staat hij, voor het rek met afgeprijsde oranje gadgets. Pseudo-geïnteresseerd in Italiaanse deegwaren en Aziatische sauzen schuifel ik zijn richting uit, een paars mandje parmantig naast me. Hij draait zich om, kijkt in mijn ogen. Ik kijk naar hem, en zie* een groen mandje in zijn hand. Is hij tussen de ingang en hier al aan een vrouw geraakt? ‘Nee hoor, met dat paarse mandje wilde ik mijn vriendin plagen, die hier ook aan het winkelen is’, lacht hij.

Zo blijken er nog wel meer oneigenlijke gebruikers van paarse mandjes te zijn. Twee 10-jarige meisjes hebben paars als lievelingskleur, en de getrouwde veertiger Mike van Rossum zegt dat zijn dochter het reuzeleuk vindt als hij een paars mandje neemt. ‘Dan moet ik doen alsof ik haar ongetrouwde oom ben. En thuis vertelt ze dan meteen aan mijn vrouw: mam, weer niets hoor. Haha!’

Maar er zijn ook echte vrijgezellen die een paars mandje nemen. Want baat het niet, dan schaadt het ook niet. De twee vriendinnen Gitta Voogt (31) en Tineke Berkhout (49) houden zich netjes aan de regels. Berkhout heeft een groen mandje, want zij is getrouwd, en Voogt heeft een paars mandje, want zij is vrijgezel. ‘Maar ik denk niet echt dat het werkt’, zegt Voogt. ‘Wat moet je dan zeggen: oh leuk, jij ook een paars mandje?’

En toch, het werkt. Dat ondervond Freek Lindemans (33) van de Amsterdamse supermarkt Lindemans. In die supermarkt konden alleenstaanden in 2000 met mandjes met bloemetjesmotief winkelen, een project van kunstenaar Otto Berchem. ‘Verschillende mensen hebben eens met elkaar afgesproken, maar ik weet niet of er ook blijvende koppeltjes zijn ontstaan’, zegt Lindemans. ‘Er kwamen ook veel nieuwsgierige mensen kijken, en die besteedden dan ook wel iets.’

Ook in de Almeerse supermarkt hebben klanten al telefoonnummers uitgewisseld, weet zaakvoerder De Greef. En enkele vrijgezelle heren hebben om paarse winkelkarren gevraagd.

Alleen het winkelpersoneel zou minder paars willen. ‘Wij zouden eigenlijk groene truitjes moeten krijgen in plaats van paarse, zegt caissière Janny Pot. ‘Je gelooft niet hoe vaak wij nu voor een date worden gevraagd.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden