Singaporese methode maakt rekenen leuk

In 1995 ontdekte Ban Har Yeap (42) voor het eerst dat kinderen in Singapore beter kunnen rekenen dan elders in de wereld. De Singaporees kreeg een vergelijkende studie van internationale rekenprestaties van basisschoolkinderen onder ogen: Singapore voerde al jaren de lijst aan.

Rekentalentjes tref je in elk land. Het zit hem vooral in de grote middengroep. Meer dan 40 procent van de Singaporese kinderen kan lastige rekenproblemen oplossen. Tegen een internationaal schamel gemiddelde van 4 procent.

Sindsdien reist docent en docentenopleider Yeap over de wereld – van de VS en Chili tot Noorwegen en Zuid-Afrika – om het Singaporese rekenen toe te lichten. Dit jaar is Nederland aan de beurt. Vanaf volgend schooljaar introduceren uitgever van lesmethodes Bazalt en onderwijsadviesbureau Haags Centrum voor Onderwijsadvies de methode op de Nederlandse markt.

In Den Haag is de methode op drie basisscholen getest. Met succes. De kinderen vonden rekenen direct leuker, zegt Lionel Kole van Bazalt. ‘Al was het maar omdat ze mochten tekenen tijdens het oplossen van de sommen.’

Kern

Dat is meteen ook de kern van de methode, zegt Yeap. De Singaporese rekenmethode is sterk visueel. Kinderen leren geen formele algebra, ze leren rekenen via het ‘strookmodel’. Yeap geeft een voorbeeld. Op een blaadje schrijft hij: X + Y = 11 en X +3Y= 29. Een verzameling tekens die personen met enige rekenvrees een milde stress kunnen bezorgen.

‘Bij ons lossen kinderen van 8 dit met gemak op’, zegt Yeap. Hij tekent twee poppetjes. Een jongetje en een meisje. Allebei met een koffer. De koffer van de jongen weegt 11 kilo, die van het meisje 29. De kleren in de koffer van het meisje zijn drie keer zo zwaar als die van de jongen, zegt Yeap. Bij verdere uitleg snapt zelfs de verslaggeefster het.

Yeap bekeek Nederlandse rekenmethodes. Tot zijn verbazing ontwaarde hij een interne contradictie: je moet goed in rekenen zijn om te leren rekenen. ‘Daarom scoren alleen de kinderen met een abstract talent hoog in Nederland en de rest van de wereld.’ In Singapore en andere Zuid-Oost Aziatische landen, waar gebruik wordt gemaakt van het visuele rekenen, scoren alle kinderen hoger. Vooral voor kinderen met een beperkte of matige aanleg voor wiskunde en rekenen is de methode een uitkomst.

Hard werken

Dat er in Zuid-Oost Azië goed wordt gerekend, verbaast mensen vaak niet. Yeap: ‘Leren en hard werken is in onze cultuur belangrijk, maar daarmee verklaar je de resultaten niet. Enerzijds focust onze methode zich op één onderwerp per keer en dat over de duur van vele jaren. Anderzijds worden onderwijzers intensief opgeleid en krijgen ze ook als ze al werken elk jaar nog honderd uur rekenles.’

Nog een voorbeeld. Een kind van 9 rekent moeiteloos 351:3 uit. Yeap: ‘Ze zien het getal als 300 en 30 en 21. Ze denken in blokjes en plaatjes. Dat is een veel natuurlijkere manier van rekenen dan puur abstract.’

Deze week leidt Yeap diverse Nederlandse lerarenopleiders op in de methode. Meestal zijn de reacties zeer positief. ‘Hèhè, eindelijk snap ik het ook, zeggen ze vaak.’

Een ander voordeel is het rekenplezier. Waar in Nederland maar een klein percentage op de middelbare school voor een bètaprofiel kiest, gooit in Singapore geen enkel kind wiskunde uit zijn pakket. Yeap: ‘Waarom? Omdat rekenen leuk is.’

(Foto: ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden