nieuws verkeersveiligheid

Sinds snorfietsen van Amsterdamse fietspaden zijn verbannen is aantal ongelukken flink afgenomen

Het aantal ernstige ongevallen in Amsterdam met snorfietsers is flink gedaald sinds de snorfiets moet rijden op de rijbaan. De politie telde tien ernstige ongelukken in de hoofdstad met snorfietsen tussen april en augustus. In dezelfde periode vorig jaar waren er 53 ernstige ongevallen.

Blauwe bewegwijzering voor snorfietsers in het centrum van Amsterdam. Beeld ANP

Dit meldt wethouder Sharon Dijksma van Verkeer aan de gemeenteraad. Met de cijfers bestrijdt Dijksma onder andere de kritiek dat het verkeer onveiliger is geworden door het verbod voor snorfietsers om op het fietspad te rijden.

Veel snorfietsers konden het verbod niet waarderen. ‘Het beeld dat er een gevaarlijkere verkeerssituatie zou zijn ontstaan, herkennen we op basis van deze cijfers in ieder geval niet’, aldus de wethouder in een brief aan de gemeenteraadsleden. Dijksma wil echter nog nog geen vergaande conclusies verbinden aan de voorlopige cijfers. 

Eind van dit jaar moet er een definitieve evaluatie komen. Deze evaluatie moet onder meer duidelijk maken of de forse daling wel helemaal het gevolg is van het snorfietsverbod. Ook landelijk wordt overwogen om de snorfiets te verbannen naar de rijbaan.

Een snorfietser in Amsterdam houdt zich aan het verbod. De maatregel moet ook de overvolle fietspaden in de stad ontlasten. Beeld ANP

Helm verplicht

Het Amsterdamse snorfietsverbod ging in april in. Om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren, mogen snorfietsers niet meer rijden op het fietspad en moeten ze ook een helm dragen. Wie zich niet aan de maatregel houdt, kan een boete van 95 euro krijgen. In Amsterdam werd al jaren overwogen om het verbod in te voeren vanwege de vele ongelukken op de vaak overvolle fietspaden. Veel snorfietsen blijken namelijk ook nog te zijn opgevoerd.

De Amsterdamse maatregel werd mogelijk nadat de regeringspartijen CDA en VVD eind 2017 hun verzet tegen een aanpassing van de verkeersregelgeving hadden opgegeven. Voor het weren van de snorfiets waren tot dan alleen de linkse partijen en de ChristenUnie voor. Amsterdam had op dat moment al een uitgewerkt plan klaarliggen. Ook andere steden, zoals Den Haag, Utrecht en Eindhoven, wilden een verbod invoeren.

In Nederland waren eind 2017 zo’n 700 duizend snorfietsen geregistreerd. De snorfiets wint de laatste jaren sterk aan populariteit. Met een snorfiets mag maximaal 25 kilometer per uur worden gereden. Uit een Amsterdams onderzoek bleek echter dat ruim 80 procent harder reed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden