Simultaan de smartphone beroeren en opletten in het verkeer kan niemand

Foto de Volkskrant

Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik heb nooit begrepen waarom handmatig bellen achter het stuur wel is verboden en je schermpje bepotelen nog altijd niet. Nooit begrepen ook waarom de boven ons gestelden volhielden dat een totaalverbod op smartphonegebruik geen zin heeft - met het kulargument dat zulks niet te handhaven valt. En al helemaal nooit begrepen waarom duffe reclamespotjes ('Onderweg ben ik offline') het enige antwoord bleven op deze moderne plaag.

Maar er gloort hoop. Dezer dagen kwam in het nieuws dat Veilig Verkeer Nederland (VVN) een 'kritische' brief heeft gestuurd naar minister Stef Blok van Veiligheid en Justitie. Daarin dringt de club aan op een steviger aanpak van 'het gebruik van smartphones tijdens verkeersdeelname'. Dat zou 'net zo zwaar bestraft moeten worden als rijden onder invloed en het rijden met een te hoge snelheid'. En net zo streng gehandhaafd.

Bravo, VVN. Ik kan niet wachten.

Minstens zoveel belangstelling verdient naar mijn smaak de fietsende smartphonegebruiker.

Appende pubermeisjes die tergend traag voor je uit slingeren, aanstellerige hipsters die je luidkeels bellend van de sokken rijden, bakfietsmoeders die hoognodig de poezenfilmpjes op hun Facebookpagina moeten checken - ze behoren al jaren tot mijn favoriete borreltafelergernissen.

Begeef je een uurtje in de openbare ruimte en je ziet meteen dat dat van die multitaskende homo sapiens een mythe is. Sommigen van ons kunnen vast deksels goed tegelijk praten en breien, maar simultaan de smartphone beroeren en opletten in het verkeer kan niemand.

Niet zo vreemd dus dat volgens recent onderzoek het ding bij bijna één op de tien van alle fietsongelukken in het spel was. Noch dat liefst één op de vijf van de jongeren die betrokken raakten bij een fietsongeval zat te pielen op z'n smartphone.

Vorig jaar september was er een aandachtsgolfje voor het thema, dankzij Michael Kulkens. Diens 13-jarige zoontje stierf in augustus 2015, toen hij al fietsend een Spotify-afspeellijst bestudeerde en die auto niet zag aankomen. Kulkens begon een kruistocht tegen smartphonegebruik op de fiets, onder meer door te spreken op scholen. Als hij daarmee één dodelijk ongeluk kon voorkomen, zei hij vorig jaar tegen de Volkskrant, was zijn missie al geslaagd. 'Ik weet dat ik dan honderden mensen - familie, vrienden, leraren, noem maar op - een vreselijke ervaring bespaar.'

Op zeker moment mocht hij aanschuiven bij Jeroen Pauw, samen met minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Tot dan toe had zij zich liberaal verzet tegen een verbod op fietsend smartphonegebruik, omdat ze naar eigen zeggen 'geen voorstander' was van regelgeving die 'niet of erg moeilijk' handhaafbaar is. Derhalve wilde ze dat Nederland zich 'serieus' zou blijven inzetten 'op gedragsverandering op een positieve manier'.

Maar daar bij Pauw bleek ze het licht te hebben gezien. Ineens betoogde ze dat er 'veel' kan uitgaan van zo'n wettelijke maatregel. 'Het feit dat het verboden is, kan al afschrikwekkend genoeg zijn.'

En warempel. Drie maanden later schreef ze in een brief aan de Kamer: 'Een verbod heeft uiteraard als groot voordeel dat het een duidelijke norm neerzet.'

Uiteraard, mevrouw Schultz van Haegen. Ik kan niet wachten.

'Tommy-Boy werd aangereden in een voor hem geweldige zomer'
Michael Kulkens 13-jarige zoon strief in augustus 2015, toen hij al fietsend een Spotify-afspeellijst bestudeerde en een auto niet zag aankomen. Kulkens begon een kruistocht tegen smartphonegebruik op de fiets, onder meer door te spreken op scholen. Als hij daarmee één dodelijk ongeluk kon voorkomen, zei hij vorig jaar tegen de Volkskrant, was zijn missie al geslaagd. 'Ik weet dat ik dan honderden mensen - familie, vrienden, leraren, noem maar op - een vreselijke ervaring bespaar.' (+)

Meer over