Simulator leert agent 'doorrollen'

Politieagente-in-opleiding Natasja stuurt haar Renault Clio met gillende sirene het kruispunt op. Een Mercedes Vito uit tegengestelde richting aarzelt, lijkt te stoppen en geeft dan gas, net op het moment dat Natasja voor hem langs linksaf wil slaan....

Van onze verslaggever Ron Meerhof

De bestuurder van de Vito is virtueel, want Natasja's dienstauto is een rijsimulator. Maar hij is uit het leven gegrepen, verzekert projectleider Rien van Burg van het politie-opleidingsinstituut LSOP. 'Je komt hard aanrijden, met sirene. Drie auto's voor je gaan naar rechts de berm in. De vierde stuurt naar links of blijft stilstaan, midden op de weg. '

In Rotterdam draait een proef met een systeem uit Duitsland. Enkele computers zo groot als kleerkasten genereren elke gewenste verkeerssituatie.

Als de proef succesvol is, volgen er nog zes van deze systemen. Kosten: twee miljoen euro. Baten: onduidelijk, want de politie beschouwt schadebedragen en dergelijke als gevoelige bedrijfsinformatie. 'Maar het is het waard', verzekert een woordvoerder van het Nederlands Politie Instituut. Jaarlijks raken duizend politieagenten gewond in het verkeer.

Natasja en haar generatiegenoten moeten die cijfers gaan drukken. Daartoe moeten ze rijden, en vooral praten, zegt Van Burg.

Natasja staat na haar ritje van nog geen tien minuten met een hoogrode kleur wat onzeker op uit haar stoel en wankelt naar de andere kamer, waar vier klasgenoten en drie begeleiders haar op beeldschermen hebben gevolgd.

De analyse begint opbeurend. Ze week uit naar links toen ze met hoge snelheid langs een uitrit reed. 'Vind ik goed', zegt een medecursiste. 'Komt er wat uit, dan heeft ze wat tijd.' Verder 'dwong ze voorrang af'. Ook goed. Maar dan. Haar 'rempunt' lag te laat. Daardoor moest ze uiteindelijk vaak te hard remmen en wisten anderen niet goed wat ze ging doen. Inderdaad, 'doorrollen, dóórrollen', adviseert een begeleider.

Het ongeluk is snel besproken. Maar dan wordt iets ernstigers gesignaleerd. Wat zien we daar onder die vrachtwagen waar Natasja voorlangs was geschoten als niet die Vito al roet in het eten had gegooid? Wielen!

De begeleider kiest een andere hoek, een soort luchtfoto . Daar staat een witte BMW. 'Dat was dus een zogenoemd afdek-ongeval geworden', zegt Van Burg. 'De ergste die er zijn, want zulke mensen zien niets aankomen. Een collega reed zo onlangs twee mensen dood. Het is ontzettend belangrijk dat deze aspirantagenten daar nu al met hun neus opgedrukt zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden