Sieradenmaker Otazu en bedrijf Otazu vechten om merknaam in rechtbank

In de Amsterdamse rechtbank werd donderdag een juridische strijd uitgevochten over de naam van sieradenmaker Rodrigo Otazu. De persoon Otazu beticht het bedrijf Otazu op social media van de verkoop van namaakproducten. Het Nederlandse bedrijf dat het merkrecht op de naam Otazu tien jaar geleden van de menselijke naamdrager kocht, bestrijdt op zijn beurt het bestaansrecht van Otazu's nieuwe bedrijf in de Benelux. Donderdag diende een kort geding over het conflict.

Rodrigo Otazu. Foto anp

De Argentijnse juwelenontwerper Rodrigo Otazu verwierf rond de eeuwwisseling grote faam met zijn uitbundige sieraden. Hij stond bekend om zijn voorliefde voor goud, diamanten, Swarovski-kristallen en Venetiaans glas. Onder anderen Madonna, Jennifer Lopez en Britney Spears vielen voor zijn extravagante ontwerpen.

Financiële problemen

In 2008 raakte de in Nederland gevestigde onderneming van Otazu in financiële problemen. De Argentijn verkocht daarop zijn bedrijven aan investeerder Titus Kramer, inclusief het recht om de merknamen 'Otazu' en 'Rodrigo' te voeren voor een sieradenlijn. Kramers levenspartner Helena Vreeburg, de voormalige pr-medewerker van Otazu, leidt nu het Nederlandse sieradenbedrijf. De twee willen niet zomaar van bedrijfsnaam veranderen. Het sieradenmerk 'Otazu' heeft immers nog altijd een goede naam en ze hebben het nodige gedaan om die reputatie hoog te houden, zeggen ze zelf. 'We hebben inmiddels anderhalf á twee miljoen euro geïnvesteerd in het bedrijf', zei Kramer in de rechtbank.

Otazu opereert tegenwoordig vanuit de Verenigde Staten onder de bedrijfsnaam Rodrigo New York. Een rechter heeft eerder geoordeeld dat hij zijn sieraden niet onder die naam in de Benelux mag verkopen, omdat daar het merkenrecht van Kramer en Vreeburg geldt.

Het steekt de Argentijnse ontwerper dat het Nederlandse bedrijf onder 'zijn' naam sieraden verkoopt. Hij beschouwt de sieraden van het Nederlandse Otazu als slaafse nabootsing van zijn stijl. De Argentijn verkondigde al eens in het roddelblad Privé dat de sieraden van het Nederlandse merk 'troep uit China' zijn. Hij beschuldigde Kramer en Vreeburg ervan maffialeden te zijn en plaatste berichten op verschillende sociale media waarin hij benadrukt dat de Nederlandse makers van Otazu-sieraden 'nepproducten' aan de man brengen. Op LinkedIn maakte hij voor zijn voormalige bedrijf een account aan onder de naam 'Stealing People', met als bezigheid: 'Professionals at stealing'.

Zwartmaken

Dat mag hij niet doen, oordeelde een rechter vorig jaar. Hij legde ontwerper Otazu een dwangsom op voor elke keer dat hij zich opnieuw negatief uitlaat over het merk Otazu. Volgens Kramer en Vreeburg weigert hij echter te stoppen met het zwartmaken van hun bedrijf. Er zouden nog steeds negatieve berichten over het Nederlandse bedrijf op internet verschijnen. De dwangsom is volgens hen inmiddels opgelopen tot dertigduizend euro.

Dus stonden Kramer en Vreeburg donderdag opnieuw in de rechtszaal, voor een tweede rechtszaak in twaalf maanden tijd. Ze eisen een hogere dwangsom om een einde te maken aan Otazu's nieuwe - zij het iets subtielere - beschuldigingen dat Kramer en Vreeburg nep-Otazu's verkopen. Volgens de advocaat van Otazu zijn al die beschuldigingen deze week van het internet verwijderd. Dat is geen garantie dat Otazu zich nu zal gedragen, volgens de advocaat van Kramer en Vreeburg. 'Het houdt niet op. Het is telkens weer wat anders.'

Verder stoort het Kramer en Vreeburg dat de Argentijnse ontwerper bij KLM heeft geklaagd dat de vliegmaatschappij sieraden onder zijn naam verkoopt. KLM biedt in zijn magazine en in zijn winkel sieraden aan van het Nederlandse merk Otazu, het bedrijf van Kramer en Vreeburg.

Nederlandse markt

Ook wil het Nederlandse koppel dat Otazu zich met zijn nieuwe bedrijf verre houdt van de Nederlandse markt. Otazu's advocaat levert als verweer dat Rodrigo New York een Amerikaans bedrijf is. 'Er is geen verkooppunt in Nederland.' Dat Nederlanders zich kunnen abonneren op de nieuwsbrief en de Amerikaanse website van Rodrigo New York kunnen bezoeken, daar kan Otazu volgens de advocaat niets aan doen.

Een uitzending van SBS-programma LXRYTV (spreek uit: luxury tv) illustreert hoe lastig het voor de rechter is te bepalen in hoeverre Kramer en Vreeburg recht hebben op de naam Otazu. In het programma komt de Argentijnse ontwerper aan het woord, onder vermelding van zijn naam en beroep. Dat is verwarrend voor consumenten die weleens sieraden van hun merk Otazu kopen, voeren Kramer en Vreeburg aan. De rechter constateert nuchter: 'Maar hij héét Rodrigo Otazu en hij ís juwelenontwerper.'

De uitspraak is over veertien dagen. Ook loopt er nog een hoger beroep over een eerder vonnis.