Show op Koningsdag kroon op hippe Canto-tour

Ten Holt voor harp, elek-tronica en lichtshow. 'Ik voeg klankkleur toe met af en toe een verwijzing naar dancemuziek.'

AMSTERDAM - Noem het een elektroakoestische performance of een 'jonge' variant op een modern-klassiek stuk. De drie kunstenaars van Canto Ostinato Audio Visual hebben koninklijke aandacht getrokken met hun arrangement voor harp, elektronica en visuals van Simeon ten Holts compositie.


Koning Willem-Alexander koos delen uit 'hun' Canto Ostinato voor zijn eerste Koningsdagconcert op 26 april. Canto Ostinato ging op 25 april 1979 in première.


Voor het jonge trio is het voorlopig de kroon op een succesvolle tour met hun audiovisuele productie. Sinds eind 2012 wisten ze zowel het publiek van Paradiso als van het Concertgebouw plat te krijgen. Op het TodaysArt festival voor nieuwe elektronische kunst werd het stuk enthousiast ontvangen.


De ingrediënten van hun succesrecept: de harp van Gwyneth Wentink (1981), de elektronische geluidseffecten van Wouter Snoei (1977) en de abstracte lichtprojecties van vj Arnout Hulskamp (1978) in de puls van de muziek. Tijdens de koningsdaguitvoering vloeien delen uit hun performance over in een compositie van trompettist Eric Vloeimans en Holland Baroque Society. Het optreden eindigt weer met een stuk uit de audiovisuele Canto.


Het idee voor de 'totaalervaring' van Ten Holts populaire compositie ontstond bij Gwyneth Wentink die mogelijkheden zag voor een multimediale productie. 'Ik wilde vrienden die niets hadden met klassieke muziek interesseren voor dit stuk.' Ze bewerkte de toetsencompositie Canto Ostinato, voor harp en vond via Google sonoloog Wouter Snoei, in 1997 winnaar van de Grote Prijs van Nederland in de categorie Dance. 'Normaal ben ik niet zo bezig met melodie en ritme', zegt Snoei, 'maar dit lag in m'n straatje. Ik voeg klankkleur toe met af en toe een verwijzing naar dancemuziek.' Soms zet hij korte elektronische accenten tegenover de lange klanken van Wentinks harp, soms verbinden het instrument en de elektronica zich met elkaar.


Componist Simeon ten Holt (1923-2012) zou zijn zegen hebben gegeven aan het muzikale huwelijk. 'Ruimte, veel ruimte', schreef hij boven de compositie die hij beschouwde als een basisstuk waaraan elke musicus zijn eigen stijl kan toevoegen. 'Het visuele aspect had hij bij het componeren in de jaren zeventig niet kunnen voorzien', zegt Arnout Hulskamp. De prijswinnende vj laat abstracte computerbeelden ritmisch meelopen met de muziek - dansende en tintelende figuren op bubbelende muziek. 'De kleuren zijn voornamelijk rood, groen en blauw, geënt op de functionele drieklank van het stuk.'


In de loop van hun tour vorig jaar evolueerde de performance. Wentink: 'Het mooie is dat je het elke keer kunt aanpassen. Het wordt ter plekke gemaakt.'


Snoei: 'Iets minder beat in het Concertgebouw. Iets meer dance in Paradiso.' Arnout: 'Het gaat soms sluipenderwijs. Mensen die ons een jaar geleden zagen optreden, zeggen dat het stuk is veranderd. We zijn ook nog niet klaar. Er is nog zo veel in te ontdekken.'


Canto Ostinato Audio Visual is op 2 mei te zien in Theater aan het Spui, Den Haag. De cd verschijnt op 25 april .

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden