Show Jerry Springer is niet zo gevaarlijk

OP EEN schoolplein gaan twee meisjes elkaar te lijf, de klasgenoten scharen zich rond dit schouwspel en scanderen 'Jerry!, Jerry!'....

Grote bijval was haar deel. Achter de show gaat een groot gevaar schuil, kinderen worden agressief en ontwikkelen zelfs eetstoornissen, zo stelde ontwikkelingspsycholoog Annematt Collot-D'Escury.

Achter de decoder, niet voor kinderogen bestemd, opperde CDA-fractievoorzitter Jaap de Hoop Scheffer. Het ouderlijk gezag moet de macht terugkrijgen over de belevingswereld van onze kinderen. Gesteund door comités tegen de verloedering en het pas opgerichte Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (Nicam) trachten de bezorgden onder ons de tere kinderziel te behoeden voor het gevaar.

Hoe oprecht de critici ook zijn, de veronderstelling dat de getoonde normen en waarden in de Jerry Springer Show als een injectienaald in de gedachte van de kinderen worden gebracht, is uiterst twijfelachtig. De onjuistheid van deze injectienaald-theorie maakt dat het in de wetenschap verwezen is naar de geschiedenisboeken.

Immers, vele factoren zijn van invloed op de mate en wijze van receptie van een tv-programma. Daarbij komt dat de aangedragen oplossing, die neerkomt op een scheiding aanbrengen tussen de kinderwereld en de verfoeide media, getuigt van een opvatting over mediaconsumptie die niet meer overeenstemt met de realiteit.

De tijd dat het stil was op straat, omdat het gehele gezin naar Sport In Beeld keek, is passé. Televisie als massamedium heeft zijn plaats in decennia die achter ons liggen. Door internet, videorecorder en computerspelletjes wordt elk kind geconfronteerd met een veelheid aan media. Het enorme aanbod van media maakt het ondoenlijke alles te keuren en eventueel te censureren. Immers, als de oplossing zou liggen in het keuren van de Jerry Springer Show, is er een noodzaak vele tv- en radioprogramma's, websites, computerspelletjes,cd's en cd-rom's te toetsen.

Wij zijn er van overtuigd dat de bescherming van de kinderziel op een andere manier moet worden nagestreefd. De individuele mediaconsumptie, het enorme media-aanbod én de veelheid aan factoren die bepalen hoe en in welke mate media inwerken op kinderen, leiden ons naar een andere, structurelere oplossing: mediacompetentie opbouwen.

Kinderen zouden beter geschoold moeten worden in de omgang met media. Als zij leren hoe programma's opgebouwd zijn, wat de relatie is tussen media, fictie en werkelijkheid, en wat de intentie van mediaproducenten kan zijn, zullen ze een grotere mate van weerbaarheid opbouwen. Een ziekte roei je ook niet uit met het vangen van alle bacillen, maar met het kweken van resistentie. Zo is ook media-educatie structureler en beter te realiseren dan keuren en censureren.

Voor Jaap de Hoop Scheffer zou het een prijzenswaardiger streven zijn de tere kinderziel te wapenen tegen de veronderstelde kwade invloeden dan de onmogelijke en abusievelijke queeste te aanvaarden om programma's als die van Springer te onttrekken aan de belevingswereld van de kinderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden