Shirtsponsoring: met piepkleine pasfoto op rug van Sevilla-speler
AMSTERDAM - Sportief mogen de Spaanse ploegen, het nationale elftal en FC Barcelona voorop, successen aaneenrijgen; financieel is er minder plaats voor vreugde in het Spaanse voetbal.
Onlangs bleek dat de Spaanse clubs een gezamenlijke schuldenlast van 4 miljard euro meetorsen. Dat 300 Spaanse voetballers op een bedrag van 45 miljoen euro wachten aan achterstallige salarissen en premies. Dat de Spaanse fiscus nog 700 miljoen euro tegoed heeft van de voetbalclubs. En dat 22 voetbalclubs zelfs om uitstel van betaling aan hun schuldeisers hebben gesmeekt.
De angst dat deze onthutsende cijfers alleen maar erger worden, lijkt gezien de crisis waarin Spanje zich bevindt gerechtvaardigd. Enkele dagen voordat FC Barcelona en Real Madrid het Spaanse voetbalseizoen openen met hun dubbele confrontatie om de Spaanse Supercup (14 en 17 augustus) zoeken topclubs uit de Primera División als Valencia, Villarreal, Sevilla en Atletico Madrid zelfs nog naarstig naar een shirtsponsor.
Maar bij Sevilla lijken ze nu een alternatieve bron van inkomsten te hebben gevonden. Met dank aan het bedrijf Playing 2. Sevilla stelt supporters in staat met hun foto op het shirt te prijken van clubsterren als Kanouté, of Jesus Navas. Voor 24,90 euro krijgen Sevilla-fans een ruimte van 2 bij 2 milimeter voor een foto in het rugnummer van hun held. Wie meer ruimte wil, moet uiteraard meer betalen. Zo zou de echte fan van Sevilla-doelman Palop diens hele rugnummer 1 kunnen claimen voor ruim 78.235 euro.
Het idee om fans een plek op shirts te geven, is niet nieuw. Alavés beloonde tijdens de UEFA-Cupfinale van 2001 tegen Liverpool zijn trouwste fans door hun namen op de shirts te verwerken. Maar ruimte voor foto's verkopen zoals Sevilla is nieuw. Promovendus Granada volgt binnenkort. En diverse coureurs uit de Formule-1 en de Moto GP hebben ook al hun interesse geuit.
undefined