Shell wordt sponsor uitbreiding van Mauritshuis in Den Haag

DEN HAAG - Shell is de komende zes jaar sponsor van het Mauritshuis. De oliemaatschappij draagt 3 miljoen euro bij aan de uitbreiding van het museum met werken uit de Gouden Eeuw.


Shell en het Mauritshuis hebben dat woensdag aangekondigd. Het Haagse museum gaat vanaf april twee jaar dicht.


Een ondergrondse foyer gaat het bestaande museum verbinden met een naburig pand. Het museum wordt twee keer zo groot en verwacht vanaf medio 2014 een kwart meer bezoekers.


Shell-topman Peter Voser wees er bij de ondertekening van de sponsorovereenkomst op dat het concern die ochtend al drie persberichten had uitgebracht, waaronder een overnamebod van 992,4 miljoen Britse pond (1.150 miljoen euro) op bodemonderzoeker Cove Energy. 'Maar met de samenwerking met het Mauritshuis willen we onze sociale en maatschappelijke rol benadrukken.'


Het Mauritshuis, vooral bekend van Meisje met de parel van Johannes Vermeer, heeft in totaal 22 miljoen euro binnengehaald voor de uitbreiding.


'Het is in deze tijden van bezuinigingen lastig om een groot project gefinancierd te krijgen', zegt museumdirecteur Emilie Gordenker. 'Daarom is steun uit het bedrijfsleven zo belangrijk.'


Het is volgens haar 'heel uitzonderlijk' dat het museum het project zelf leidt, in plaats van de Rijksgebouwendienst. 'We hebben nu allemaal tijdelijk twee banen.' Het bestaande hoofdgebouw is van de Rijksgebouwendienst; de nieuwe vleugel, een art-decogebouw uit 1932, is en blijft eigendom van de naburige sociëteit De Witte.


KaTERN V PAGINA's 22 en 23


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden