ANALYSEKLIMAATPLANNEN SHELL

Shell scherpt klimaatdoelen aan om doelen ‘Parijs’ te halen, maar wat verandert daarmee wezenlijk?

Shell heeft zijn klimaatdoelen aangescherpt. In 2050 moet de netto-emissie van broeikasgassen van het concern teruggebracht zijn naar nul. Daarmee zegt de oliemaatschappij te voldoen aan het scherpste doel van het akkoord van Parijs: de opwarming van de aarde beperken tot 1,5 graden.

Een medewerker van een Shell-tankstation in Utrecht plakt folie op het raam met promotie voor de 1-cent-actie: sinds vorig jaar kunnen Shell-klanten vrijwillig 1 cent per liter extra doneren, waarmee ze hun CO2-uitstoot kunnen compenseren. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Maar volgens Mark van Baal van de kritische aandeelhoudersclub Follow This, schept Shell meer nieuwe suggesties dan ambities. ‘De reductie van de broeikasgassen naar nul betreft alleen de broeikasgassen uit hun eigen fabrieken en de energie die ze voor hun eigen bedrijf inkopen. Maar dat is slechts 10 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen van Shell. Veel belangrijker is natuurlijk al die benzine, diesel en gas die worden verbrand door hun klanten.’

In de klimaatdiscussie is het altijd de vraag welke emissie moet worden meegeteld. Een oliemaatschappij die de emissies bij zijn klanten niet meetelt, zegt Van Baal, ‘is als een tabaksfabrikant die zijn handelen probeert goed te praten door te zeggen dat hij zelf niet rookt’. Volgens Van Baal komen de ambities van Shell uit op een reductie van de totale uitstoot van broeikasgas in 2050 van 50 procent. Om ‘Parijs’ te halen, zou dat een daling van 70 tot 100 procent moeten zijn.

Gepasseerd

Van Baal erkent dat de ambities van Shell iets zijn aangescherpt, maar ‘er is niets wezenlijks veranderd’. Vorig jaar nog leek Shell voorop te lopen met klimaatbeleid, door als eerst grote oliemaatschappij in te gaan op de discussie van Van Baals organisatie. Maar inmiddels is Shell al gepasseerd door verscheidene klimaatvriendelijker oliemaatschappijen. Eerst was het de kleine Spaanse maatschappij Repsol die beleid aankondigde dat wel zou voldoen aan het klimaatakkoord en in februari volgde het Britse BP. Die twee maatschappijen willen hun uitstoot in 2050 naar nul hebben en tellen daarbij wel de uitstoot van hun producten bij hun klanten (dus de benzine en diesel) mee. 

Elk jaar probeert Follow This resoluties met klimaatdoelen aangenomen te krijgen in aandeelhoudersvergaderingen. Shell wijst die resoluties echter nog steeds van de hand. De grote concurrent BP doet dat heel anders: de in februari aangetreden bestuursvoorzitter Bernard Looney wil samen met Follow This een resolutie opstellen die hij wil voorleggen aan zijn aandeelhouders.

Het ambtenarenpensioenfonds ABP, een van de grote beleggers in de wereld, is wel blij met de aangekondigde aanscherping van Shells klimaatbeleid. ‘We waarderen het dat Shell zijn ambities regelmatig evalueert en nu aanscherpt’, zegt bestuursvoorzitter Corien Wortmann tegen het ANP.

De compensatieboom van Shell: CO2-redder of een susser voor het geweten?

Projecten om de uitstoot van CO2 te compenseren zijn soms slechts façades. Shell presenteerde vorig jaar een plan om de benzine 1 cent duurder te maken om CO2-neutraal te rijden – aldus Shell. Maakt dit plan een verschil?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden