column Lisa Bouyeure

Shell kan zijn groene kostuum voorlopig beter nog even in de kast laten hangen

Lisa Bouyeure Beeld De Volkskrant

Greta Thunberg was donderdag als zichzelf verkleed. In Zweden viert ze normaal geen Halloween, maar dit jaar wilde ze best een poging wagen. En een meisje met een skolstrejk för klimatet-protestbord is natuurlijk veel enger dan een horrorclown, redeneerde ze, dat bewijzen schuimbekkende twitteraars en oranjerood aangelopen presidenten elke dag opnieuw.

The Great Travel Hack Beeld Shell

Shell had iets meer zijn best moeten doen op een geschikte uitdossing. De oliereus is van zichzelf ook vrij eng, maar oogst daar doorgaans geen honderdduizenden likes mee. Met veel moeite had hij zich daarom in het kostuum van een frisse jonge klimaatactivist gehesen. En omdat tijdens Halloween nu eenmaal de slut rule geldt (bij hoge uitzondering mag men er dan ongestraft dellerig bij lopen), was zijn loeistrakke pakje geheel doorzichtig.

Het verkleedpartijtje speelde zich af op YouTube, waar sinds kort de serie The Great Travel Hack is te zien. In vijf afleveringen nemen twee Nederlanders – televisiepersoonlijkheid Jamie Trenité en transgendermodel Loiza Lamers – het op tegen twee bekende Britten. Katja Schuurman werd als presentator gestrikt. Het doel is om van Engeland naar Istanbul te reizen met zo min mogelijk CO2-uitstoot. Onderweg moeten er challenges worden gedaan, zoals hekjes om jonge bomen plaatsen zodat de klimaatvergallende herten geen kans krijgen. En alsof het contractueel is vastgelegd, wordt er om de haverklap enthousiasme geveinsd over hybride auto’s, deelsloepen, elektrische skelters en lollige kleine fietsjes. 

Shell had onderzoek gedaan naar het reisgedrag van mensen, vermeldde het bijschrift van de filmpjes, en ontdekt dat 45 procent zijn CO2-voetafdruk wil verminderen. Het is een slimme strategie, nu men elkaar toch al met termen als vliegschaamte om de oren slaat: doen alsof de oplossing bij 7,5 miljard individuen ligt. Eerst de hele boel in de hens zetten en daarna met een triomfantelijk gezicht brandblussers uitdelen. 

Wat niet werd genoemd, is dat Shell samen met negentien andere bedrijven verantwoordelijk is voor meer dan eenderde van alle CO2-uitstoot sinds 1965 en dat het nog tot in de jaren dertig naar nieuwe olie- en gasvelden wil blijven zoeken. Als daar tenminste, zei bestuursvoorzitter Ben van Beurden vorige maand tegen Reuters, een gunstig economisch en sociaal klimaat voor is.

Ik weet niet precies wat Shell onder een gunstig sociaal klimaat verstaat, maar ik kan me voorstellen dat wereldwijde protesten er niet aan bijdragen. Het bedrijf zal in de gratie moeten komen bij degenen die het de komende decennia voor het zeggen zullen hebben: jongeren. Vooralsnog met weinig succes. Deze week werd de oliegigant nog op de vingers getikt door de Stichting Reclame Code vanwege een misleidende reclame op een kinderfestival vorig jaar. Eerder werden influencers door hun achterban teruggefloten vanwege het aanprijzen van een herbruikbaar drinkflesje.

Ook de meest recente poging tot greenwashing verliep niet bepaald vlekkeloos. ‘Dit is corporate dystopia’, schreef een man die zich Incognito Burrito noemde onder een van de filmpjes. Joost vatte ondertussen de sfeer op Twitter samen: ‘Eerst honderd jaar lang de planeet verzieken en nu de ecoprofeet uithangen? Opzouten!’ En omdat de wet van Godwin niet voor niets bestaat, stelde een man met een snor even verderop: ‘Dit is alsof Hitler een antisemitismepraatje houdt.’

Aan het gros van de reacties te zien, kan het groene kostuum voorlopig beter in de kast blijven hangen. Het sociale klimaat blijkt niet meer gebaat bij een opzichtig charmeoffensief. Daarom een goede verkleedtip voor de komende jaren, toch nog een beetje in navolging van Greta: come as you are.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden