SGP-jongeren dienen klacht in tegen Second Love

Reclame van de website Second Love roept getrouwde mensen op om vreemd te gaan en is daarom in strijd met de wet en het goed fatsoen. Dat stelt SGP-jongeren. De jongerenorganisatie van de christelijke partij heeft vrijdag een klacht bij de Reclame Code Commissie ingediend tegen een radiospotje van de site.

Foto AD

'De reclame is in strijd met basale normen die voor het functioneren van de samenleving van fundamenteel belang zijn', aldus de politiek voorzitter van SGP-jongeren, Martin de Jong in een brief aan de commissie. 'Reclame voor bedrog en overspel kunnen we niet hebben. Second Love stookt doelbewust in goede huwelijken, met alle gevolgen van dien.' Op de website Second Love kunnen mensen met een relatie iemand vinden voor een affaire.

Privédomein
Volgens SGP-jongeren is de reclame-uiting niet alleen in strijd met het goed fatsoen maar druist deze ook nog eens in tegen de wet. 'In artikel 1:81 van het Burgerlijk Wetboek staat dat echtgenoten elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd zijn.' De SGP stelde al eerder Kamervragen over reclame van de website. Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) antwoordde daar toen op dat relaties tot het privédomein behoren en dat mensen zelf moeten bepalen hoe ze die relaties invullen.

Second Love zegt zich in een reactie gesterkt te voelen door de reactie van Van Rijn en een eventuele procedure door de Reclame Code Commissie met vertrouwen tegemoet te zien. De site zegt zich aan alle regels te houden en ontkent specifiek op vreemdgaan te zijn gericht. Zij zegt zich voornamelijk te richten op het terugbrengen van spanning in het leven van deelnemers.

'In de praktijk brengt dit met zich mee dat deelnemers van Second Love onderling niet zo zeer relaties krijgen maar wel leuke afspraken en gesprekken. Waarbij er wel degelijk incidenteel liefdesrelaties ontstaan. Maar veelal ook juist helemaal niet. Onderzoek heeft aangetoond dat de deelnemers hun eigen bestaande relatie door Second Love juist weer meer op waarde weten te schatten.'

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.