Sfeerrijke zomer

Die Jahreszeiten, het oratorium waarin Haydn zich ontpopte als muzikaal weerkundige en toonzetter van het plattelandsleven, schildert het verloop van de seizoenen in een veelheid van vocale en orkestrale kleuren....

Prachtig werk doet het Freiburger Barockorchester bij het 'optrekken van de nevelen' en het doorbreken van de zon. De vrome landbouwers Hanne (de sopraan Marlis Petersen) en Simon (Dietrich Henschel, bariton) blaken van gezondheid, vocaal gesproken. Onweerstaanbaar is Werner Gn de tenor-aria waarin de natuur zucht onder de drukkende warmte van gevoileerde strijkers. En hoor, daar ritselt een espenblad (violen, e-snaar).

Maar o, o, daar komt ook het onweer al weer aan. En dan wringt er iets, want dat 'onweer' is een koornummer, en het RIAS Kammerchor klinkt hier niet erg best. Het is tot veel meer in staat dan het ditmaal laat horen. Het Haisa Hopsa, lasst uns hn (hoogtepunt van de sopranen in Haydns Herfst) kan er nog mee door. Maar gecompliceerder episoden, zoals het dubbelkoor aan het slot en de gevreesde fuga van het Landvolk in de Lente, klinken wat schril en onzuiver. Een teken van onzekerheid, wellicht een tekort aan repetitietijd.

Jammer, want Jacobs heeft een fascinerende visie op Haydn. De orkestrale toverijen waarmee Haydn schaapjes laat blaten en beekjes laat borrelen, de koren en dansen waarmee hij de naderende Biedermeier anno 1800 van een geniaal klankdecor voorziet Jacobs behandelt het met eerlijk biologisch agrariinstinct.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden