Sexy, stomend en met wat suspense

De voorwaarden voor een goed Bondliedje voor u op een rijtje gezet: let vooral op het nachtclubgevoel.

Als je de kwaliteit van de nieuwste Bond mag spiegelen aan die van de titelsong, dan moet Skyfall een memorabel hoofdstuk in de reeks worden. Hoor Adele's smachtende soulstem 'let the sky fall, when it crumbles' zingen, gedragen door broeierige strijkersarrangementen en snerpend koper, en je wilt nog maar één ding: rennend naar de bioscoop, je storten in tweeenhalf uur cinemaromantiek.

Het is bepaald geen Bond-wet, maar het helpt wel: een geslaagd titellied maakt een goede, of in ieder geval klassieke Bond. Zie de bijdragen van Shirley Bassey, zingend Bond-icoon; Goldfinger, Diamonds Are Forever, Moonraker. Daar lijnrecht tegenover staat Rita Coolidge met het drakerige lied All Time High uit 1983, bij het al even treurige Octopussy.

Het kan ook anders: Louis Armstrong zong het prachtige We Have All The Time In The World bij het weinig indrukwekkende, hoewel door sommige Bond-freaks hooggewaardeerde On Her Majesty's Secret Service, uit 1969. Met in de hoofdrol George Lazenby. George wie?

Natuurlijk werd Adele gevraagd, in dit geval door de Amerikaanse soundtrackschrijver Thomas New- man. Bond-componisten, zoals de legendarische, vorig jaar overleden John Barry, zetten hoog in bij de keuzen voor hun vocalisten. Het was Adele, óf Lady Gaga. En gevraagd worden, is ja zeggen.

Want zie de galerij der groten waarin Adele zich voegt. Shirley Bassey dus, Paul McCartney, Nancy Sinatra, Tina Turner, Tom Jones. Tijdloze grootheden, die in vijftig jaar Bond-geschiedenis gezelschap kregen van artiesten die net op het moment van een nieuwe film opvielen; Duran Duran, Sheena Easton, Aha, Garbage, Jack White.

De status van de Bond-vertolker is geen garantie voor een gedenkwaardig Bond-lied. Zie Jack White en Alicia Keys die met Another Way To Die een duet verzorgden bij Quantum Of Solace, de voorlaatste Bond uit 2008. Prima nummer, maar geen Bond-lied. Het ontbeert Bond-gevoel; slepend drama, mistige orkestklanken, nachtclubgevoel.

Het ging ook mis bij Madonna, die het titellied bij Die Another Day (2002) zong: de orkestratie van opzwepende violen lijkt er met de haren bijgesleept. Omdat het nu eenmaal moest.

Een goede Bond-zanger stapt over zijn schaduw heen, nestelt zich in warme Bond-glamour maar verloochent zichzelf niet. Lichtend voorbeeld: Duran Duran met A View To A Kill uit 1985, gecomponeerd door de bandleden mét John Barry, bij diens voorlaatste Bond-soundtrack. A View To A Kill is ook een echt Duran Duran-lied, vooral dankzij de snijdende vocalen van Simon Le Bon, maar het zindert van typische Bond-spanning en verboden liefde: 'Until we dance into the fire, that fatal kiss is all we need.' Al net zo stomend: Carly Simon met Nobody Does It Better, bij The Spy Who Loved Me uit 1977, niet toevallig één van de geliefdste Bond-films.

Voor haar lied geldt wat voor elk vijf-sterren-Bondlied zou moeten gelden: het moet geolied het beeld binnen kunnen glijden op het moment dat het ineens bijzonder lijkt te klikken tussen Bond en zijn knappe, maar verdorven tegenspeelster. Bij Skyfall van Adele móet dat goedkomen.

Top 5 slechtste Bond-songs

1 Rita Coolidge - All Time High. Oké, het zijn de jaren tachtig, een moeilijk muzikaal tijdperk. Maar met die belegen synthesizers en het kakkerige saxofoontje is All Time High eigenlijk ronduit slecht.

2 Madonna - Die Another Day. Doorsnee Madonna-lied, uit haar latere jaren. Veel zogenaamd hippe techno dus, zonder enig spannings- of lustopwekkend sentiment.

3 Jack White & Alicia Keys - Another Way To Die. Te veel Jack White, veel te weinig Bond. Weigert bovendien in het gehoor te blijven hangen.

4 Lulu - The Man With The Golden Gun. Begint hoopgevend met explosief John Barry-koper. Maar bij het gillende elektrische gitaartje horen we het misgaan. Een mismatch, ook met de Schotse zangeres Lulu. Die overdrijft.

5 Sheryl Crow - Tomorrow Never Dies. Manmoedige poging, maar te complex voor een Bond-lied. Beklijft niet, en Crow lijkt te veel met zichzelf bezig.

Top 5 beste Bond-songs

1 Shirley Bassey - Goldfinger. De ongenaakbare Shirley Bassey definieerde het genre van het Bond-lied. Goldfinger is spannend, sexy en onvergetelijk georkestreerd.

2 Duran Duran - A View To A Kill. Prachtige combinatie van John Barry-arrangementen en de opwindende en romantische new wave van Duran Duran. We staan weer te schieten op de Eiffeltoren.

3 Sheena Easton - For Your Eyes Only. Opperste spanning bij het Jean Michel Jarre-achtige intro bij Sheena Eastons meesterstuk. Een fijn onderwaterlied, waarbij Easton zelf, als enige vocalist ooit, in beeld kwam bij de openingstitels. Volkomen terecht.

4 Carly Simon - Nobody Does It Better. Sexy en meeslepend pianolied met zalvende strijkers, geschreven door Simon zelf. Dat doet inderdaad bíjna niemand beter.

5 Paul McCartney & Wings - Live And Let Die. Overdonderend Bond-lied, met razend achtervolgingsthema. Live And Let Die bracht McCartney weer samen met de Beatles-producer George Martin, en is alleen daarom al gedenkwaardig.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden