Sexy feeën in 130 landen

De Italiaan Iginio Straffi is regisseur, bedenker en eigenaar van het rap uitdijende Winx-wereldimperium. ‘Dikkere kinderen zien ook het liefst een slanke held.’ Door Bor Beekman..

De 3D-studio van de animatieserie Winx oogt bepaald niet als het centrum van een wereldimperium. Verstopt in een non-descript gebouw in een verre buitenwijk van Rome, nergens bordjes, kale gangen.

Trek een deur open en ga een van de halfduistere, wat benauwde kantoortjes binnen. Bleke Italianen met baardjes, sikjes en afgetrapte gympen kijken vriendelijk op van hun computermonitors. En dan tonen ze wat ze aan het doen zijn. Een vogelhoofd tekenen, of elfjes, bomen en paddestoelen. Of beter: ze doen alsof ze vogelhoofden, elfjes, bomen en paddestoelen tekenen. De journalist mag namelijk niet zien waarmee ze vandaag werkelijk bezig zijn, want alle nieuwe Winx-projecten gelden als topgeheim.

De studiomedewerkers zijn gespecialiseerd in een onderdeel van een onderdeel. De een ontwerpt de hele dag 3-dimensionale haren, die elk los van elkaar kunnen bewegen. De ander tekent enkel schaduw of kleurt naveltruitjes voor de feeën uit Winx. Zes zijn het er: Bloom, Stella, Musa, Flora, Tecna en Layla. Magische krachten hebben ze, en die zetten ze dagelijks in op de kinderzender Nickelodeon en vanaf deze week ook in de bioscoop, met de film Winx Club & het Geheim van het Verloren Rijk.

Wat later op de dag, aan de andere kant van Rome, in een sjiek hotel, ontvangt Winx-bedenker en eigenaar Iginio Straffi (42) zijn bezoek. Hij meldt meteen dat de bezochte 3D-studio slechts één van de Winx-studio’s is. De 2D-studio’s, waar de televisieserie en tijdschriften worden gemaakt, bevinden zich in het plaatsje Loreto, aan de Italiaanse kust, bij het hoofdkantoor. Alles bij elkaar is het de grootste animatiestudio van Europa. En we zijn er altijd welkom. Straffi benadrukt dat Nederland al lang een belangrijk land is voor Winx. ‘Heel belangrijk’.

Dertien jaar geleden begon Straffi zijn animatiebedrijf. Toen tekende hij alles nog zelf. ‘Ongeveer 130’, schat hij het aantal landen waar Winx inmiddels op televisie te zien is. Zuid-Korea is er net bijgekomen. En voor Rusland en de Oekraïne, waar Winx tot nu toe slechts beperkt te zien was, heeft Straffi een waar bombardement in petto. ‘Een grote injectie van Winx-content. Wat wij over vijf jaar verspreid kregen, krijgen zij in één jaar. En dan de film er achteraan.’

Turkije is al helemaal om. Het Midden-Oosten nog niet, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd. ‘Er zijn al wel winkels in Dubai en Abu Dabi die Winx-speelgoed en merchandising verkopen. Zonder dat de serie of film daar te zien zijn!’

‘Een ski.’ Gevraagd naar de nieuwste uitingsvorm van Winx-merchandising aarzelt Straffi geen moment. Niks verschijnt zonder zijn expliciete goedkeuring en echt, hij zegt heel vaak nee. Vorige maand werd hij gebeld door een internationaal bedrijf dat Winx-tonijn op de markt wilde brengen. ‘Tonijn?, vroeg ik. Ja, zeiden ze, dat is gezond voor de kinderen. Ik heb beleefd geweigerd.’

Winx is niet in elk land hetzelfde. In Amerika heeft de distributeur de Italiaanse dialogen laten aanpassen. ‘Daar mogen de Winx-feeën niet over jongens praten. Volgens mij verlies je dan toch iets essentieels.’

En ja, zijn feeën ogen sexy en welgevormd, maar daar is goed over nagedacht. ‘Vergeet niet dat we enorm veel research hebben gedaan. Je denkt misschien dat een wat dikker meisje zich makkelijker identificeert met een dikker personage. Maar dat is niet zo. Dikkere kinderen zien ook het liefst een slanke held. Met lang haar, zonder bril.’

En Straffi is zich ook bewust van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. ‘Eerst waren het vijf feeën, maar we misten nog een Afro-Amerikaanse fee. Toen hebben we Layla bedacht. Een heel sterke persoonlijkheid, ze is goed in dansen en sport. Italiaanse meisjes weten dat ze zwart is en houden veel van haar. Dat vind ik heel positief.’

Momenteel is Straffi, behalve met de wereldwijde speelfilmrelease, druk met de voorbereiding van de schaatsshow Winx-on ice. Daarna staat er weer een speelfilm gepland, maar dan met levende acteurs als de Winx-feeën. Hij moet alleen nog zes geschikte meisjes vinden, van 17 jaar oud. ‘Iets ouder mag ook, als ze er jong uitzien.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden