Service banken moet beter

De Nederlandse Vereniging van Banken gaat onderzoeken hoe de service aan klanten verbeterd kan worden. Vooral op het platteland en in achterstandswijken ondervinden consumenten problemen doordat banken en postagentschappen efficiënter gaan werken....

Steeds meer banken sluiten onrendabele filialen, zodat klanten verder moeten reizen om hun geldhandelingen te verrichten. Daarnaast kunnen klanten kleine bedragen soms niet langer contant aan de balie opnemen. Vooral ouderen vinden dit vervelend.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Zalm van Financiën dat de NVB de problematiek in kaart brengt en op zoek is naar 'creatieve oplossingen' om de toegankelijkheid te garanderen. Dit moet medio dit jaar uitmonden in afspraken tussen de banken.

In principe zijn de banken er vrij in om hun eigen serviceniveau te bepalen. Zalm vindt echter dat zij een maatschappelijke functie vervullen. Om ze te prikkelen beter hun best te doen, zal de Consumentenbond een verhuisservice opstellen waarmee het makkelijker wordt van bank te veranderen.

De Kamer uitte kritiek op de veranderingen die de banken doorvoeren. Ook is de Kamer het niet eens met de sluiting van zo'n zevenhonderd kleine postagentschappen en postkantoren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.