Serieuze quizmissen

Op reis in Australië maakte Margôt Limburg voor het eerst kennis met het fenomeen pubquiz: met zijn allen trivianten in de kroeg....

Welke gelauwerde acteur zit er verscholen achter de woorden ‘arme kipboer’? Eén van de quizmissen leest de vraag voor uit haar roze fluffy boekje. Tijdens de pubquiz deze avond in het Amsterdamse café Amstelstroom breken de aanwezige vrijgezellen hun hoofd erover. Maar de meesten komen niet op het goede antwoord: Pierre Bokma.

Margôt Limburg (37) en Saskia Aukema (33) vormen het quizmissenduo. Limburg, muzikant en parttime werkzaam bij RTL Nieuws en Aukema, redacteur bij Onze Taal, runnen samen het bedrijfje pubquizamsterdam. Hun missie: Nederland omvormen tot pubquizminnend land. Aukema: ‘Pas als alle steden en dorpjes in heel Nederland een café hebben waar onze quiz gespeeld wordt, zijn we tevreden.’

In België is het fenomeen al heel groot, vertelt Limburg. ‘Daar hebben ze zelfs landelijke competities.’ Nederland kan niet achterblijven, vindt ze. ‘Het is gewoon heel gezellig en we hebben hier toch al een echte spelletjescultuur, dus het gaat wel lukken, denken wij.’

In 2003 maakte Limburg een reis naar Australië. Daar kwam ze in aanraking met de pubquiz: een soort triviant in de kroeg, waarbij een quizmaster vragen voorleest en teams van cafébezoekers tegen elkaar strijden. Terug in Nederland besloot Limburg haar eigen pubquiz te starten, in een cafeetje bij haar om de hoek. In 2005 sloot vriendin Aukema – ‘begonnen als fanatiek deelnemer’ – zich aan bij Limburg.

Inmiddels is de hobby uitgegroeid tot een heus bedrijfje. Limburg: ‘In het begin kwamen er alleen maar vrienden, nu moeten we zelfs mensen wegsturen.’ Zelfs haar RTL-collega’s zijn fan geworden, vertelt ze. ‘Het duurde meer dan een jaar voor ze voor het eerst kwamen, maar nu zijn ze vaste gasten.’ Aukema: ‘Iedereen komt eigenlijk via mond-tot-mondreclame bij ons terecht. In het begin zijn mensen vaak een beetje huiverig, maar als ze eenmaal om zijn...’

Het werk dat ze doen is drieledig, legt Limburg uit. De twee maken pubquizzen die cafés kunnen kopen, ze treden ook zelf op als quizmissen in cafés en tenslotte kunnen bedrijven hen inhuren voor een quizavond. ‘Ze hoeven ons niet erbij te huren’, vertelt Aukema. ‘Ze kunnen ook gewoon een quizpakketje met vragenlijsten, antwoordbladen en alle benodigde beeld- en geluidsfragmenten krijgen. Elk café heeft wel een vaste klant die het fantastisch vindt om een quiz te presenteren.’

Voor elke gelegenheid hebben de dames een themaquiz klaarliggen: van vrijgezellen en voetbal tot liefde of muziek. ‘We hebben anagrammen (zoals arme kipboer), beeld- en geluidvragen, sommen, serieuzere en lichte vragen’, zegt Aukema, ‘Je hoeft echt geen wandelende encyclopedie te zijn om mee te doen. Het roept vooral gezelligheid op. Mensen gaan praten over de vragen, voor bedrijven is het leuk dat mensen elkaar zo leren kennen, het werkt goed voor de teambuilding.’

‘Deelnemers kunnen echt superfanatiek zijn’, zegt Aukema. ‘Soms beland je in een flinke discussie, maar gelukkig ziet eigenlijk iedereen uiteindelijk wel in dat het ‘maar een spelletje’ is.’

Het tweetal steekt minstens 20 uur per week in de pubquizbusiness. Rond de jaarwisseling – ‘het quizseizoen bij uitstek’ – is dat zelfs bijna 40 uur. ‘Als we wat we verdienen in uren om zouden moeten zetten, dan zouden we veel te weinig betaald krijgen’, zegt Limburg. ‘Maar zo rekenen we niet. We doen het omdat we het echt leuk vinden.’

Een echt bedrijfsplan hebben de twee niet. ‘Maar’, zegt Limburg, ‘we nemen dit zakelijk heel serieus, al zijn we misschien niet zulke businesstypes. We willen groeien én hieraan verdienen. Maar wel op onze manier, in ons tempo en op onze voorwaarden. Zo houden we het gevoel van vrijheid. En dat is heel veel waard.’

Het ‘smeden’ van de quiz, daar genieten Limburg en Aukema misschien nog wel het meeste van. De twee zitten daarvoor niet samen achter de computer. ‘We hebben een online database met zo’n tweeduizend vragen’, vertelt Aukema. ‘En we werken op verschillende tijden gewoon zelf vanuit huis. Dat is het efficiëntst.’

Qua vragen vullen ze elkaar goed aan. ‘Margôt is meer van de sport, actualiteiten en politiek’, zegt Aukema. ‘En jij bent meer van de taal, cultuur, kunst en muziek’, aldus Limburg.

‘Ik zie overal vragen’, vervolgt ze. ‘In het begin was dat een beetje obsessief, nu kan ik het beter scheiden.’ ‘Maar als iemand zegt: hoe zat dat ook alweer? Dan word ik alert’, zegt Aukema. ‘Dat is wel het magische zinnetje.’

Een quizavond duurt in principe een uurtje of drie. De quiz bestaat uit meerdere rondes, er is een jackpot en nog wat tussentroostprijsjes in de vorm van een rondje bier voor het team. ‘Die rondjes betaalt het café, met plezier’, zegt Aukema. ‘Die zijn allang blij dat er op een maandagavond ineens honderd man in hun kroeg zitten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden