Senseo, nu met verse koffiebonen

DE en Philips willen Nederland betere koffie laten drinken, die ook per pot kan worden gezet. De Senseo Sarista moet het terrein heroveren dat door de komst van Nespresso verloren ging.

AMSTERDAM - Douwe Egberts (DE) en Philips brengen 1 oktober de Senseo Sarista op de markt. Elf jaar na de introductie van de eerste Senseo is DE ervan overtuigd met deze innovatie de Senseo nieuw leven in te blazen. Destijds was het apparaat een revolutie voor de koffiemarkt, maar door de komst van Nespresso van concurrent Nestlé verloor DE veel terrein. Met de Sarista wil DE het oude koffiezetapparaat met filter de komende jaren vervangen om zodoende de markt te heroveren.

De Sarista is de vernieuwde vorm van de originele Senseo die bij zes op de tien van de Nederlandse huishoudens staat. Het grootste verschil is dat de koffiepads zijn vervangen door verwisselbare cassettes met gebrande koffiebonen. Deze zogenaamde 'bean-funnels' bevatten genoeg koffiebonen voor twintig koppen koffie en zijn er in zes verschillende soorten sterktes en smaken.

Het nieuwe koffiezetapparaat zit op die manier tussen de originele Senseo en een espressoapparaat in. Zo worden de bonen vers gemalen voor elke kop koffie, zoals bij de espressomachine, maar in plaats van voor één kopje espresso is de Sarista bedoeld voor grote koppen of zelfs een hele kan koffie.

Met dat laatste probeert DE de koffiepotdrinker over te halen, want volgens product manager Bart Meijer drinkt 70 procent van koffiedrinkend Nederland nog steeds filterkoffie. Dat kan via het aloude koffiezetapparaat of met de pads voor Senseo.

Meijer: 'Door de komst van espressomachines wordt de consument steeds vaker getriggerd om nog versere koffie te drinken. Door in te spelen op die luxere behoeften én de mogelijkheid een kan koffie te zetten, proberen we het koffiezetapparaat te vervangen.'

Meijer ontkent dat DE het apparaat op de markt brengt om de concurrentie met Nestlé aan te gaan, maar feit is wel dat DE veel terrein heeft verloren door de komst van Nespresso. Veel Senseogebruikers zijn overgestapt naar de Nespresso-apparaten vanwege het kwaliteitsverschil tussen de pads en de cupjes.

De Senseo Sarista is vanaf 1 oktober te koop en moet 249,99 euro kosten. De bean-funnels kosten 4,79 euro per stuk. Meijer denkt niet dat de aanschafprijs voor consumenten een te hoge drempel is om van het oorspronkelijke koffiezetapparaat over te stappen op de nieuwe Senseo. 'Het kost inderdaad meer dan een normaal koffiezetapparaat, maar wij zijn van mening dat de consument bereid is om voor betere kwaliteit fors meer te betalen.'

Met het nieuwe apparaat denkt DE dat het namaken van de bean-funnels door de concurrentie veel moeilijker is dan het geval is bij de pads van de Senseo. DE en Nestlé zijn verwikkeld in slepende rechtszaken over de patenten op koffiecupjes van Nespresso. Oorzaak is de bepaling van het Europees Octrooibureau in 2006 waardoor DE haar octrooi op de pads voor Senseo verloor. Hierdoor mogen ook andere bedrijven pads maken en distribueren. Als gevolg hiervan kreeg DE te maken met een enorme omzetdaling .

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden