Seks en overnames

BART KOETSENRUIJTER

Disclosure

(Barry Levinson, 1994) De nieuwste film van Barry Levinson, The Bay, draait sinds gisteren in zes zalen; de horrorfilm kreeg in de ze krant twee sterren. Hollywood-veteraan Levinson (1942) heeft betere tijden gekend. In 1982 maakte hij zijn sterke speelfilmdebuut Diner, over een groep studievrienden in het Baltimore van 1959 die worstelen met volwassen worden. Er volgden, in de jaren tachtig, grote en afwisselend degelijke en goede films als Tin Men, Good morning Vietnam en Rain Man.

Hoewel Levinson in het volgende decennium succesvol bleef, kon hij de kwaliteit van zijn vroegere werk niet handhaven. Dat geldt ook voor het vanavond uitgezonden Disclosure, nochtans een bijzonder onderhoudende thriller. Hij werd slim aan de man gebracht (zie afgebeelde poster) als een omgekeerd geval van seksuele intimidatie: computerprogrammeur Michael Douglas weigert in te gaan op de avances van collega Demi Moore. Wanneer zij later zijn chef wordt, beschuldigt ze hem van aanranding. Maar de film, naar een roman van Michael Crichton, gaat ook en vooral over de mores in het bedrijfsleven in de jaren tachtig, waar gerommeld wordt met fusies en overnames. Computers, kleding en kantoren vormen daarbij een amusant verouderd decor.

Net 5, 20.30-23.05 uur.

Na putu

(Jasmila Zbanic, 2010) Wat lang uitgesponnen maar mooi gefotografeerd drama van de regisseuse die eerder op de filmfestivals furore maakte met Grbavica (2006). Dat was een klein, intiem post-oorlogdrama over een alleenstaande moeder en haar puberende dochter in de stad waar Jasmila Zbanic zelf vandaan komt: Sarajevo. In diezelfde stad speelt ook Na putu ('Op pad') zich af, waar het leven van twee dertigers door een reeks gebeurtenissen op zijn kop wordt gezet. Hij wordt een strenge moslim, zij ziet dat niet zitten.

Arte, 20.15-21.55 uur.

Ripley Under Ground

(Roger Spottiswoode, 2005) Na Alain Delon, Dennis Hopper, Matt Damon en John Malkovich is Barry Pepper de vijfde Tom Ripley, de protagonist met rijke fantasie in evenzovele thrillers van schrijfster Patricia Highsmith. In zijn film slaat de Engelse regisseur Roger Spottiswoode voor de verandering een lichtvoetige toon aan. In een verhaal waarin Ripley een groep vrienden aanvoert die de dood van een kunstenaar verhullen om zo zijn werk te kunnen exploiteren. De film bleef voordat-ie uitkwam enkele jaren op de plank liggen. Doorgaans geen goed teken.

Eén, 23.20-00.55 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden