'Secret Story heeft een nieuwe Terror Jaap nodig'

Het gaat niet goed met miljoenenproject Secret Story. Net 5 houdt de moed erin. 'Reality is al vaak doodverklaard, maar dat is onterecht.'

Secret Story kán niet floppen. Dat zei zenderbaas Alphons Martens van Net 5 tijdens de grootse perspresentatie in januari over het nieuwe dagelijkse realityprogramma. Hij heeft er nog geen spijt van. 'Ik heb er alle vertrouwen in.'


De doelstelling: 300 duizend kijkers naar de dagelijkse samenvatting en 500 duizend naar de wekelijkse liveshow. Dinsdag was het aantal kijkers 186 duizend, maar volgens Martens is het 'een gegeven' dat realityformats als Secret Story een lastige start kennen. 'Reality is al vaak doodverklaard, maar dat is onterecht.'


Secret Story is niet zomaar een programma. Het is een miljoenenproject, de duurste SBS-productie in jaren. De kosten zijn hoger dan die van grote showprogramma's als Popstars of De Nieuwe Uri Geller. Net 5 (onderdeel van de kwakkelende SBS-groep) moest twee dramaseries schrappen om Secret Story te kunnen uitzenden.


Martens: 'Er werken honderd man aan, waarvan veertig in Portugal, waar het huis staat. We zenden 24 uur per dag uit via digitale kanalen en we maken zes uitzendingen per week. Het is een enorm project.'


Big Brother draaide in 1999 om een groep mensen en een paar kippen in een bouwkeet in Almere. Bij Secret Story draait het om veel meer: alle vijftien bewoners hebben een geheim, zoals: 'ik overleefde de tsunami' of 'ik ben bingokoningin'. Kijkers kunnen die geheimen proberen te raden. Deelnemers kunnen zelf ook proberen achter de geheimen te komen van huisgenoten. Daarmee valt extra prijzengeld te verdienen. Daarnaast is er een Kamer van de Waarheid, met rode knop. En er is een almachtige Stem, die opdrachten uitdeelt en aanwijzingen geeft.


'Het basisprincipe is hetzelfde als dat van Big Brother', zegt Martens. 'Maar we hebben er van alles aan toegevoegd. Clues, geheimen, opdrachten, missies.' Daardoor is er een risico: dat de nu aanhakende kijker er weinig van snapt. Martens: 'We moeten blijven uitleggen, blijven duiden.'


Hummie van der Tonnekreek, hoofdredacteur van de zes edities van Big Brother, selecteerde uit ruim 6.000 belangstellenden de vijftien kandidaten. Martens: 'Hummie heeft daarvoor een geheimzinnig systeem, waardoor ze precies de goede karakters bij elkaar zoekt. Dat heeft extreem goed gewerkt.' Die 'mix van mensen' moet zich nog 'uitontwikkelen', zegt de zenderbaas. 'Iemand zal de leidersrol op zich nemen, een ander de rol van moeder.'


Kritiek is er op het tijdstip: van half acht tot half negen, waardoor Secret Story moet concurreren met De Wereld Draait Door en Goede Tijden Slechte Tijden. 'Je vecht tegen instituten', zegt Martens. 'Maar het moet kunnen.' Het verplaatsen van het programma is 'in principe' geen punt van discussie. 'Ik heb het nog niet overwogen. Ik wil een gewoonte creëren bij de kijker.'


Net 5 heeft tot nu toe weinig fouten gemaakt, vindt Maarten Reesink, docent Televisiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. 'Er is flink veel reclame gemaakt en er zijn een paar roddels over het dubieuze verleden van de kandidaten rondgestuurd. Op de promotie is weinig aan te merken.' Martens had alleen nóóit concrete kijkcijferaantallen moeten noemen, vindt Reesink. 'Iedere politicus weet: je moet je niet vastpinnen op het aantal zetels dat je denkt te gaan halen.'


Om echt een succes te worden heeft Secret Story nog één ding nodig, zegt Reesink. 'Een nieuwe Terror Jaap.' Oftewel: één of twee deelnemers die eruit springen. Een stelletje zou goed zijn. 'Big Brother begon ook pas kijkers te trekken toen er in de derde week iets begon te broeien tussen Bart en Sabine. Het is nog te vroeg om Secret Story af te schrijven. In principe is het geen slecht programma.'


Wel noemt Reesink de selectie van de kandidaten eenzijdig: veel jong en wild. 'Het is Oh Oh Cherso, maar dan net iets minder plat.'


Met eventuele relaties wordt al bij de casting rekening gehouden, zegt Reesink. 'De makers van de eerste Big Brother hadden van tevoren in hun hoofd dat Bart zou kunnen vallen op Tara of Sabine. Tara ging na tien dagen met heimwee naar huis en Bart en Sabine werden verliefd.'


De makers van het programma kunnen tot op zekere hoogte aansturen op een affaire. Reesink: 'Liefst een haat-liefdeverhouding. De ene dag knallende ruzie, de andere dag goedmaken.' Je moet een beetje geluk hebben, want te véél beïnvloeding is ook weer niet goed. 'Dat gaat ten koste van de spontaniteit. Bij Secret Story zijn de mogelijkheden om te sturen eindeloos, maar het blijft reality. Dat is een spagaat.'


Ruud Benard was in 1999 verliezend finalist bij de eerste Big Brother. Hij wordt dagelijks nog 'tientallen keren' nageroepen, vertelt hij. 'Hé Ruud', roepen ze dan. 'Effe lekker knuffelen? Laat je niet gek maken jongen!'


Naar Secret Story heeft Benard wel gekeken. 'Maar ik vind het helemaal niks. Big Brother is al te vaak gekopieerd, de mensen zijn het zat. De kandidaten doen tegenwoordig rare dingen om op te vallen. Wij zaten niet in een huis met een zwembad, maar in een soort caravan. Dat was echt, dat was puur.'


Benard heeft geen spijt van zijn deelname. 'Ik heb daar iets positiefs neergezet. Het is hartstikke mooi dat het mensen is bijgebleven.' Eén ding is zeker. 'Het kan nooit meer zo worden als die eerste keer.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden