'Script van Carax blies me omver'

In de jaren tachtig acteerde Kylie Minogue (44) in de Australische oersoap Neighbours, maar sinds haar eerste wereldhitje (Come on baby, do the Locomotion) is ze toch vooral popdiva, een fenomeen met een opvallend duurzame, langs een enkele periodieke hit gespannen carrière. Extra geliefd in de gayscene, waar ze bekend staat als poor man's Madonna, vanwege haar shows: vol camp, zonder pretentie. Hollywood lonkte wel, af en toe, maar eventuele aspiraties hielp Minogue eigenhandig om zeep middels haar rol naast Jean-Claude Van Damme in Street Fighter (1994), een zelfs door fans van het genre bespotte knokfilm.


Sindsdien beperkte het aanbod voor Minogue zich tot cameo's, zoals die als groene fee in de musical Moulin Rouge! van landgenoot Baz Luhrmann. Toen lag er plots een verzoek van een obscure Franse filmer, Leos Carax, van wie Minogue nog nooit had gehoord. 'Het script blies me omver. Wat is dit, dacht ik. Ik ben naar Parijs gevlogen om Leos te ontmoeten, een zeer intrigerende man. Over de film of de rol heeft hij me nauwelijks iets uitgelegd.'


De zangeres staat de pers te woord in een hoteltuin in Cannes. Monter somt ze haar favoriete films op: 'Cinema Paradiso, Meet the Parents, When Harry Met Sally- heel divers.' Titels van films die mijlenver verwijderd staan van Holy Motors, waarin Minogue een bijrol speelt als melancholieke stewardess met suïcidedrang, die een lied zingt over een verloren liefde.


Kylie is de puurheid zelve, stelde regisseur Carax in een van zijn schaarse verklaringen bij de wereldpremière. 'Ik verzeker je: dat ben ik niet', zegt de zangeres. 'Wel heel aardig van hem om dat te zeggen.'


Kennelijk bezit u dat imago

'Misschien, maar dat is slechts één kant van de zaak. Hoe ik jou zie, is niet hoe een ander jou ziet. Die gedachte zit ook verweven in Holy Motors.'


U begon ooit als actrice. Stoort het u wanneer men u nu beschouwt als zangeres die een uitstapje maakt?

'Dat is het verhaal van mijn leven. Je bent geen zangeres, je kan het niet - dat hebben ze heel lang over me gezegd. Heus, bijna iedereen zei dat. Kennelijk werkt het zo: je bent of het een of het ander.


'Leos vroeg me mijn podiumimago volledig los te laten. Als ik dat lied zing in Holy Motors probeer ik juist níet op te treden. Het is een andere vorm van zingen, breekbaarder. Ik bracht ook opzettelijk niemand van mijn entourage mee naar de set, zodat ik beter tot mijzelf kon komen. Zelfs mijn vaste assistent was er niet bij.'


Kunt u uitleggen waar de film over gaat?

'Nee. Ik kan wel zeggen dat ik er verliefd op ben, verder is het allemaal totaal verwarrend voor me. Ik heb 'm gisteren pas voor het eerst gezien en er komen nu steeds kleine flitsen voorbij op mijn netvlies. De limousines bijvoorbeeld, die met elkaar beginnen te praten. Of die sequentie in die filmpakken, geweldig.' (motion-capture-bodysuits, zoals gebruikt bij Avatar, waarin Carax zijn hoofdrolspeler Lavant laat vechten en droogvrijen). 'Geen idee wat de rest van het publiek dacht, maar ik vroeg me af of ík in staat zou zijn op die manier seks te hebben. Amazing. Ik ga 'm zo snel mogelijk herkijken.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden